raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
Još dva miliona evra za „Kip lajt“

Dok ovih dana radnici postavljaju novogodišnju rasvetu koja će, prema rečima čelnika grada, biti uključena 1. novembra mediji gotovo da ne izveštavaju da je iz budžeta izdvojen novac za kupovinu dodatnih ukrasa. Posao vredan oko dva miliona evra od JKP „Javno osvetljenje“ opet je dobila kompanija „Kip lajt“.

  Satira i humor
Vučić naseo na izmišljenu vest sajta Onion

Kada je Aleksandar Vučić nakon pogibije dvojice radnika na gradilištu Beograda na vodi rekao da je to život, te da u Americi na svakih deset sekundi pogine jedan perač prozora brzo su se ljudi ispred televizora začudili nelogičnosti izgovorenog, a tviteraši odmah otkrili uzrok - predsednik Republike Srbije citirao je podatke američkog satiričnog sajta „The Onion“.

  Cenzura
Sa sajta B92 nestala vest da su novinari udaljeni sa gradilišta Beogr...

Vest da je obezbeđenje gradilišta Beograda na vodi gde su jutros poginula dvojica radnika udaljilo reporterku Prve televizije sa lica mesta pod izgovorom da je u pitanju „privatan posed“ skinuta je sa sajta B92 nedugo nakon objave.

  Lažna vest
Zloupotrebom anonimnih izvora do tiraža

U pauzama hvaljenja politike Aleksandra Vučića i napada na opoziciju, morbidnim izveštajima o crnoj hronici i najavama ratova i haosa, na naslovnicama Srpskog telegrafa se nađu Tramp ili Putin i njihove „akcije” u vezi s Kosovom. U broju od utorka došla je na red priča o tome da dvojica lidera prave Veliku Srbiju za pet godina. Sve o tom velikom planu im je navodno ispričao zapadni diplomata koji im je, kako navode, i ranije davao informacije koje su se „ispostavile kao tačne”. Problem je, međutim, što ni te ranije informacije nisu bile tačne, a pisanje Srpskog telegrafa o ovom „planu" demantuju i u Ambasadi SAD.

  Dezinformacija
Kada bitka za dečije živote preraste u obračun

U članku „Sergej mulja sa novcem za bolesnu decu“ novinari Srpskog telegrafa tvrde da Fondacija „Podrži život“ skuplja novac za jedno dete kome „pomoć nije potrebna jer se leči besplatno u Americi“. Za svega nekoliko sati stigao je demanti i od humantirane organizacije čiji je osnivač glumac Sergej Trifunović, ali i od roditelja deteta koji su se našli u sred medijskog obračuna sa glumcem.

  Manipulisanje činjenicama
Suđenje Šariću: Medijskim manipulacijama do alibija

Naizgled običan svedok odbrane na poslednjem ročištu na suđenju Darku Šariću dobio je zanimljivu pažnju medija, pa tabloid Alo čak tvrdi da se radi o ključnom svedoku koji je rekao da u brodovima koji su pripadali Rodoljubu Raduloviću nije švercovan kokain. Ispostavlja se međutim da takav iskaz nije novina koja se mogla čuti od strane odbrane, niti je ovaj svedok ključan u procesu.

  Manipulisanje činjenicama
Država leči mališane SMS porukama građana

Za samo deset dana koliko je trajala akcija prikupljanja sredstava za lečenje četvorogodišnjeg Dušana Todorovića u Španiji, fondacija „Podrži život“ sakupila je oko 120 hiljada evra. Nakon što je Aleksandar Vučić, u danu kada je skupljen novac, na konferenciji za štampu rekao da će država pomoći Dušanu, usledio je odgovor osnivača Fondacije Sergeja Trifunovića koji je zamolio predsednika da planirani novac država prebaci za lečenje još petoro mališana za koje ta Fondacija takođe skuplja sredstva. Prema osudi medija ovakvog odgovora predsedniku Vučiću, dalo se naslutiti da na čitavoj strani teksta u tabloidu Alo-u o Dušanovom lečenju neće biti mesta za jednu rečenicu koja objašnjava da je novac za lečenje prikupljen uz pomoć Fondacije „Podrži život“.

 
Javne opomene Informeru, Srpskom Telegrafu i Aferi

Komisija Saveta za štampu izrekla je čak tri javne opomene zbog kršenja Kodeksa novinara Srbije, a dobili su ih dnevni listovi Srpski Telegraf i Informer kao i nedeljnik Afera. Komisija je na poslednjoj sednici odlučivala o 13 žalbi od kojih su četiri uvažene.

  Manipulisanje činjenicama
Ne, komandat KFOR-a nije rekao da su „Šiptari hteli krv“

Gotovo svaka reč današnje naslovne stranice Informera kao i nekoliko pasusa u tekstu „Komandat KFOR-a potvrdio: Šiptari hteli krv“ je izmišljena. Naime, novinari Informera tvrde između ostalog da je Salvatore Kouči, komandat KFOR-a na Kosovu i Metohiji izjavio da je „zahvaljujući Vučićevoj mudroj odluci da se vrati u Kosovsku Mitrovicu izbegnuto krvoproliće“. Istina je, međutim, da je Kouči kazao da je Vučić doneo mudru odluku kada je odlučio da se vrati u Kosovsku Mitrovicu sa puta za Banje, da je odluka kosovskih institucija da se ne dozoli taj deo posete takođe mudra, dok reči „krv“, „Šiptari“ i „tragedija“ nije iskoristio ni jednom.

 
„Srbija danas“ kupila većinski deo novosadskog „Dnevnika“ za ...

Novosadska televizija, u vlasništvu firme „Srbija danas“ bliske SNS-u, postala je većinski vlasnik novosadskih novina Dnevnik i istoimenog portala. Prema podacima sa APR-a prošle nedelje „Novosadska TV“ kupila je 55 odsto preduzeća „Dnevnik Vojvodina Press“ za 600 evra.

  Lažna vest
„Opasan mejl” ili gde sve režimski mediji vide pretnje Vučiću

Zaoštravajući ionako oštru retoriku o Kosovu i odnosu sa kosovskim vlastima, portal Srbijadanas.com objavio je bombastičan naslov „Vučić u OPASNOSTI! Otkriven mejl koji dokazuje zaveru Albanaca”, o čemu je navodno Marko Đurić „izneo dokaze”. Međutim, da se radi o klikbejt obmani čitalaca, i da nema ni opasnosti niti zavere, jasno je iz prvih rečenica teksta.

  Skriveno reklamiranje
Topla ljudska priča iz kladionice

Nakon niza tekstova Večernjih novosti o društveno odgovornim i promotivnim aktivnostima kompanije „Mocart“, bez jasne oznake da je u pitanju reklama, došla je na red i priča o jednoj zaposlenoj koja je za 17 godina sa uplatnog mesta dospela u top menadžment ovog, kako kažu, privrednog giganta. Dok je skoro identičan tekst u Blicu označen sa P.O. (plaćeni oglas, prim. aut) Večernje novosti su ga bez oznake stavile u rubriku „Reportaža“.

Dok građani plaćaju, Tanjug prenosi vesti nekredibilnih medija

Mnoge dnevne novine ovih dana pišu, pozivajući se na Tanjug, da tajna služba BiH prisluškuje Milorada Dodika i Aleksandra Vučića. Tanjugu je izvor agencija Srna koja prenosi tvrdnje sajta Infosrpska.ba, za koji su naše kolege sa portala https://raskrinkavanje.ba/==raskrinkavanje.ba već u nekoliko navrata dokazali da je izvor dezinformacija i lažnih vesti. Tekst o prisluškivanju Dodika u potpunosti počiva na anonimnim izvorima iz obaveštajnih krugova, a na pitanje zašto su poklonili poverenje ovom portalu i da li su ikako proverili ove tvrdnje, iz Tanjuga nisu odgovorili.

  Lažna vest
SNS na izborima pobedio i onog ko nije učestvovao

„Naprednjaci u Majdanpeku pregazili Đilasov savez za Srbiju“ javio je sinoć portal Informer rezultate lokalnih izbora u ovoj opštini. Ipak, tek formirani Savez čije je osnivanje inicirao bivši gradonačelnik Beograda Dragan Đilas nije učestvovao u izbornoj trci u Majdanpeku.

O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: