raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  analize
  o nama
raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
Kategorija:     Propaganda
  Manipulisanje činjenicama
Vučićević i voditeljka Pinka ubeđuju građane da je u Srbiji bolje nego u EU
11.01.2023.

Domaći propagandisti već mesecima koriste energetsku krizu u Evropi da ubede građane da praktično nigde nije kao u Srbiji - u EU energenti poskupljuju i cene skaču, dok je kod nas sve pod kontrolom. Jedan od najsvežijih primera propagandnog programa gledaoci su imali prilike da vide je 10. januara na TV Pink kada je voditeljka Irina Vukotić ugostila urednika Informera Dragana J. Vučićevića, a insert iz ovog gostovanja izazvao je podsmeh na Tviteru. Ko se o situaciji u EU informisao preko ove emisije, sada verovatno misli da je Slovenija u potpunom mraku kao i Francuska gde ljudi masovno šetaju sa baterijskim lampama, a u Nemačkoj se greju po tržnim centrima. U Srbiji je sa druge strane, kako su se njih dvoje složili, situacija „neuporediva“.

  Pristrasnost
Vučić sprečio Treći svetski rat? Propaganda.
12.01.2023.

Brojni prorežimski portali su danas preneli delove teksta izraelskog lista Jerusalim Post u kome se tvrdi da je Aleksandar Vučić uspeo da spreči, ni manje ni više, nego Treći svetski rat svojim „naporima da održi stabilnost na Balkanu“ tokom krize na Kosovu. Tabloidi su tekstove intonirali tako da se zaključi da je u pitanju stav redakcije, dajući pomenutim tvrdnjama na težini. Prećutkuju, međutim, ključnu stvar - autor teksta nije urednik niti novinar, već izraelski političar Boaz Toporovski i reč je o njegovom ličnom stavu, a ne o članku utemeljenom na faktografiji. Toporovski je inače donedavno bio predsednik Poslaničke grupe prijateljstva sa Srbijom u izraelskom parlamentu, a u svojim javnim nastupima iskazuje naklonost Srbiji i domaćim vlastima. U jednom intervjuu za Srpski telegraf iz 2021. godine govorio je o tome kako u Srbiju „moraju da dođu investicije iz Izraela" i da je već razgovarao sa potencijalnim zainteresovanim investitorima iz svoje zemlje.

  Dezinformacija
Manipulacije Srbije Danas: U Hrvatskoj skaču cene, u Srbiji med i mleko jer imamo Vučića
14.11.2022.

Posledice globalne ekonomske krize, podstaknute ratom, osećaju i građani u Srbiji - u odnosu na oktobar prošle godine, prema podacima statističkog zavoda, cene u zemlji su veće za 15 odsto. Poskupljuju pre svega hrana i energenti, a kako piše Blumberg Adria, u pitanju je najviša stopa inflacije izmerena od 2007. godine. Uprkos sumornoj situaciji i podjednako sumornim prognozama, prorežimski portal Srbija Danas je našao za shodno da objavi kako građanima Srbije i nije tako loše koliko je našim susedima - kako pišu, dok Vučić povećava plate i penzije, Hrvati razmišljaju kako da prežive jer se u ovoj državi „iz dana u dan obaraju rekordi kada je u pitanju inflacija“. Ne samo da nisu napisali ni reč o rekordnoj inflaciji i rastućoj krizi u Srbiji, već su pogrešno prikazali i podatke o Hrvatskoj. Novinar Milan Ćulibrk za Raskrikavanje podseća da je, štaviše, u Hrvatskoj stopa inflacije nešto niža nego u Srbiji.

  Manipulisanje činjenicama
„Istorijski govor“ Vučića u UN: Alo podmetnuo sliku sa tuđeg govora, invazija botova na Jutjub UN-a
23.09.2022.

Predsednik Srbije je 21. septembra održao govor pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija u Njujorku koji su tabloidi nazvali „istorijskim“ - Vučić je „rasturio svetsko licemerje“ i sve „skresao u lice“. Mimo očigledne verbalne pristrasnosti, Alo je u svom zanosu otišao i korak dalje. Kao ilustraciju tvrdnje da su Vučića slušali „svetski moćnici“, uz tekst su objavili fotografiju sale u kojoj se nalazi više ljudi, ali je ona zapravo nastala tokom tuđeg govora - reč je o izlaganju ukrajinskog ambasadora u UN-u, - i to na samom početku rata. Tokom Vučićevog obraćanja, sala je bila poluprazna. Istovremeno, Srpski telegraf se oduševljava brojem pregleda na Jutjubu koji Vučićev govor ima, ali, naravno, ne spominje da ti pregledi u velikoj meri dolaze od „botova“.

  Dezinformacija
Mediji tvrde da je Blumberg nahvalio Telekom, prećutkuju da je reč o plaćenoj reklami
26.08.2022.

„Svetska eksluziva” da je američki Blumberg objavio intervju sa direktorom Telekoma Vladimirom Lučićem, u kojem je pohvalno pisao o poslovanju ove državne kompanije, pojavila se u brojnim medijima u Srbiji poput Večernjih novosti, Informera, Republike,Kurira, Aloa i pokrajinskog javnog servisa. Čitaoci su već u naslovu mogli da pročitaju kako svetski poznat Blumberg hvali srpski Telekom, ali im nigde nije napomenuta ključna stvar - da je Telekom platio za objavljivanje pohvalnog teksta, odnosno da je reč o plaćenom sadržaju iza koga ne stoji redakcija. Osim što se radi o sadržaju koji nije novinarski već je reklama, nije čak ni potekla sa Blumberga, već sa britanskog sajta Biznis reporter, odakle ga je preneo Blumberg.

prethodni članci  
Raskrikavanje je projekat Mreže za istraživanje kriminala i korupcije - KRIK
  Makenzijeva 46, 11000 Beograd
  011 244 19 66
  info@raskrikavanje.rs