raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Medij:
 Republika
  Lažna vest
Ruska pravoslavna crkva: Ne znamo za naredbu patrijarha Kirila za molitvu za srpski narod

Generalna skupština Ujedinjenih nacija usvojila je rezoluciju o Srebrenici, sa 84 glasa „za”, 19 „protiv”, dok se 68 država uzdržalo od glasanja. Ova tema dugo je bila prisutna u javnosti, prvenstveno zbog odlaganja glasanja o Rezoluciji. Vlast je ovu temu iskoristila za kampanju da sve one koji podržavaju rezoluciju proglasi kao izdajnike, ali i forsirajući narativ da će se njenim usvajanjem srpski narod proglasiti genocidnim. Predsednik Vučić je pre puta u Njujork prisustvovao i molitvi u Hramu Svetog Save, označivši put u Sjedinjene Američke Države kao izazovan. Mediji su u kampanju uključili i Rusku pravoslavnu crkvu, tvrdeći da je patrijarh Moskovski i sve Rusije Kiril naložio molitvu za bratski srpski narod u svim ruskim crkvama na svetu. Međutim, iz PR službe Ruske pravoslavne crkve za Raskrikavanje su izjavili da za takvo naređenje ne znaju.

23.05.2024.
  Manipulisanje činjenicama
Švajcarski sud odbacio tužbu Telekoma protiv Junajted grupe, tabloidi to predstavili kao pobedu

Privredni sud u Cirihu nedavno je odbacio tužbu državnog Telekoma Srbija protiv Junajted grupe, jer je ocenio da je Telekom probio zakonski rok za pokretanje spora. Prorežimski mediji su, u bizarnoj distorziji realnosti, verbalnim akrobacijama to nekako uspeli da predstave kao pobedu Telekoma. Iz ove državne kompanije u odgovorima za Raskrikavanje između ostalog kažu da nisu zakasnili i da će se žaliti.

23.05.2024.
  Pristrasnost
Srpski telegraf nas ubeđuje da je najbolje da Vučić vlada doživotno

Zamislite scenu: hiljade siromašnih i gladnih stoji u redovima čekajući hranu, ljudi cvokoću u hladnim stanovima, struje nema, posla nema, na ulicama su protesti, haos i kriminal, a nebo je večno sivo. Doslovno ovako redakcija prorežimskog Srpskog telegrafa zamišlja Srbiju ako Vučić ode s vlasti. „Bila bi to kataklizma”, piše tabloid u izdanju od ponedeljka, tvrdeći, bez ijednog argumenta, da bi opozicija pogasila sve projekte i firme po dolasku na vlast i ostavila desetine hiljada ljudi bez posla. Ovo nije prvi put da nas Srpski telegraf plaši „crnim scenariom”: i prošle godine su pisali da bi nas „dan posle Vučića” snašlo mnogo teških muka i problema, te da je za nas najbolje da ništa ne menjamo.

22.04.2024.
  Dezinformacija
Portali se igrali gluvih telefona, potencijalno konsultovali i veštačku inteligenciju

Priča o američkoj državljanki Džin sa Long Ajlenda ilustrativan je primer tabloidnog utrkivanja portala koji teže da imaju klikabilnije i zanimljivije tekstove od ostalih. Nakon što su naši mediji tekst više puta preneli u njemu je glavna junjakinja ostarila 20 godina i promenila ime. Dodate su takođe i netačne stvari, da začine priču. Raskrikavanje je među tim tekstovima, primetilo i onaj portala Republika koji deluje kao da je manipulisan veštačkom inteligencijom.

12.04.2024.
  Manipulisanje činjenicama
Obmanujuće isečen video kao dokaz da jedan Dinko veliča drugog

Dinko Gruhonjić, profesor Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, opet je ovih dana meta uvreda i pretnji zbog oštrijih i kritičnijih stavova prema nacionalizmu u Srbiji, koje često iznosi u javnosti. Zbog njegovog navodnog govora mržnje podneta je i krivična prijava protiv njega, a u osude su se uključili svi – tabloidi, ultradesničarski pokreti, bivši direktor BIA, pa čak i Studentski parlament fakulteta na kome radi. A sve zbog jednog manipulativno izrezanog snimka starog gostovanja u kome je Gruhonjić, između ostalog, pomenuo i komandanta koncentracionog logora Jasenovac Dinka Šakića, rekavši da ima lepo ime kao on. U pitanju je video koji menja suštinu Gruhonjićevog poređenja sa Šakićem – Gruhonjić je zapravo rekao da mu nije jasno zašto mu neistomišljenici daju pseudonime, kada već njegovo pravo ime zlobno mogu povezati sa zloglasnim Šakićem.

20.03.2024.
  Lažna vest
Tabloidi manipulišući starim snimkom targetiraju novinare televizije Nova S

U tabloidima i na društvenim mrežama trenutno je viralan snimak dela večernjeg Dnevnika televizije Nova S u kome voditeljka Jelena Obućina i novinar Željko Veljković pričaju na albanskom jeziku. Kako tabloidi izveštavaju, Dnevnik je emitovan „na dan kada su teroristi koji govore na tom istom jeziku u Račku napali Srbiju”, a dvadesetpetogodišnjica pomenutog događaja obeležena je pre dva dana. Ipak, u pitanju je dezinformacija i manipulacija zastarelim snimkom, pošto je konkretan Dnevnik emitovan 25. maja 2022. godine, kada su Obućina i Veljković izveštavali o festivalu „Merdita, dobar dan” i prilog završili pozdravom na albanskom.

17.01.2024.
  Manipulisanje činjenicama
Nemamo jedini besplatan superkompjuter na svetu, niti je on jedini u „regionu”

Nedavno je portal Republika pohvalio državu i Data centar u Kragujevcu rekavši da je tamo smešten jedini superkompjuter u regionu. Preneli su i reči premijerke Srbije Ane Brnabić da smo „jedina zemlja u svetu koja je dala da se koristi besplatno”. Iako se termin „region” koristi u različitim značenjima u zavisnosti od konteksta, u regionu ove kompjutere imaju Hrvatska, Mađarska, Bugarska i Slovenija. Netačno je i da je superkompjuter samo kod nas besplatan – Iz Hrvatske i Slovenije za Raskrikavanje potvrđuju da se njihovi računari takođe koriste bez naknade u naučne i projektne svrhe.

26.12.2023.
  Manipulisanje činjenicama
Tabloidi u napadu na CRTU: „Pozvali studente da promene prebivalište - a sad se bune!“

„DOKAZ CRNO NA BELO! CRTA pre izbora pozvala studente da PROMENE PREBIVALIŠTE - a sad se bune!“, objavili su 23. decembra Informer i Republika optužujući CRTU da je prvo pozvala studente da promene prebivalište kako bi glasali u Beogradu, a da je potom „pompezno saopštila” da su organizovane migracije birača uticale na ishod beogradskih izbora. Ovi portali su prećutali da je CRTA zapravo u jednom svom saopštenju objasnila kako mladi mogu da glasaju na parlamentarnim izborima ukoliko se nalaze izvan mesta prebivališta. To međutim ne znači da mogu da glasaju i za lokalnu vlast u mestu u kome se trenutno nalaze. Sa druge strane, organizovane migracije birača se odnose na privremenu promenu prebivališta birača, kako bi mogli da utiču na rezultate glasanja u drugom gradu ili opštini.

25.12.2023.
  Manipulisanje činjenicama
Srpski telegraf: Izbori prošli glatko, Arena je neuspela afera

Ako je do prorežimskih medija, izborni dan u Srbiji protekao je glatko. Tako je sve navode opozicije o krađi glasova, ali i brojne video-snimke koji tome svedoče portal Republika okarakterisao kao laži. Činjenicu da su u beogradskoj Areni glasači iz Bosne i Hercegovine razvrstavani i prevoženi do biračkih mesta, portal Srpskog telegrafa, Republika nazvao je neuspelom aferom. Pišu da naši državljani sa dvojnim državljanstvom imaju pravo glasa, potpuno izostavljajući problematiku u vezi sa potencijalnim glasanjem građana na lokalnim izborima u mestima u kojima nemaju prebivalište.

20.12.2023.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: