raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Skriveno reklamiranje
Izvorni članak je objavljen 10.04.2019. (Blic)
Blic sport: Uživajte u vaterpolu ali ne zaboravite na negu kose
16.04.2019.    Marija Vučić    Foto: Flickr/ Agência Brasil Fotografias, CC
Za kapitena vaterpolo reprezentacije Filipa Filipovića nema pauze - uskoro predvodi tim na dva velika takmičenja u Beogradu i Južnoj Koreji, a to znači, piše Blic sport, da će pored vaterpola, fizičke spremnosti i mentalne snage, morati da vodi računa i o - svojoj kosi. Kroz naizgled novinarski tekst sportske rubrike o ovom vaterpolisti, njegovim uspesima i daljim takmičenjima, neočekivano se provukla i priča o kozmetičkom preparatu, a novinarka i doskorašnja članica Komisije za žalbe Saveta za štampu navodi da je ovde nedsvomisleno reč o prikrivenom oglašavanju jer tekst nije adekvatno obeležen.
„Najbolji vaterpolista Evrope ima savet za sve muškarce: jedan deo tela ne smete da zapostavite!, glasi klikbejt naslov na sajtu Blic sporta koji kreće kao priča o uspešnom vaterpolisti.

Ređaju se pasusi, ilustrovani fotografijama iz bazena, o njegovim sportskim uspesima još od osnovne i srednje škole, o desetinama medalja i pehara koje je u međuvremenu osvojio sa klubovima i reprezentacijom, kao i velikoj predanosti i posvećenosti treninzima.

Odjednom, međutim, u priču ulazi preparat protiv opadanja kose.

„Kakav je u bazenu, takav je i privatno. Srdačan, uvak pristupačan, spreman da pomogne savetima, da ohrabri... Takođe, Filip Filipović pleni elegancijom i stilom, pola života je proveo u vodi i ističe da je na vreme shvatio koliko je važna nega kose“, piše Blic sport.

Nakon Filipovićeve izjave o tome da sarađuje sa navedenim brendom jer su mu zdravlje i briga o telu, pa i o kosi, na prvom mestu, priča se opet vraća na sport. Ali samo nakratko.

„Ove godine, kao uostalom i prethodnih, kapiten Filip Filipović će Srbju predvoditi na dva velika takmičenja. „Delfini“ su od 18. do 23. juna u Beogradu domaćini finalnog turnira Svetske lige (...) Posle Beograda, na redu je Svetsko prvenstvo koje se od 14. do 27. jula u Južnoj Koreji. A to znači da za Filipa ponovo nema pauze i da će, pored vaterpola, morati da vodi računa i o kosi“, piše Blic sport.

Tekst se završava pričom o kliničkim ispitivanjima ćelavosti, a čitaocima se prenosi „savet šampiona” da koriste pomenute proizvode čije karakteristike opisuju na samom kraju teksta.

Prikriveno reklamiranje zabranjeno

Kodeks novinara Srbije propisuje da novinari i urednici ne smeju da pristanu da u bilo kojoj novinarskoj formi plasiraju bilo kakav oblik komercijalnog oglašavanja ili političke propagande.

I Zakon o oglašavanju definiše da „ako se oglasna poruka pojavljuje zajedno sa drugim informacijama koje nemaju oglasnu prirodu, ona mora biti jasno obeležena oznakom prepoznatljivosti“.


Sporno je, međutim, to što je reklamni tekst „upakovan“ u novinarsku formu, a nije adekvatno obeležen - jedina naznaka da se radi o reklami je što je potpisan sa „P. O“, odnosno „plaćeni oglas”.

Novinarka i donedavna članica Komisije za žalbe Saveta za štampu Tamara Skrozza navodi da je reč o prikrivenom oglašavanju gde se pod firmom sporta i zdravog života reklamiraju kozmetički proizvodi, „a sve u formi novinarskog teksta“.

„Oznaka P. O, kao ni šifre štampane sitnim fontom (kojima neke redakcije označavaju reklame) ne spadaju u vidljivu i svima razumljivu oznaku marketinškog sadržaja. Jedina prihvatljiva oznaka je „plaćeni oglas“ ili samo „oglas“. Čitaoci moraju da budu upoznati sa činjenicom da to nije običan novinarski tekst, nešto iza čega stoji redakcija kojoj su poklonili poverenje“, navodi Skrozza.

Iz redakcije Blica nisu odgovorili na pitanja Raskrikavanja o tome zašto tekst nije adekvatno obeležen, i da li misle da je potpis P. O. dovoljan da čitaocima naznači da je reč o reklami.

Inače, neadekvatno obeležavanje reklama zaodenutih u novinarsku formu je česta praksa domaćih medija, o čemu je Raskrikavanje više puta pisalo. Osim oznake „P. O“, dešava se da takvi tekstovi budu označeni jedva uočljivom brojčanom šifrom, a nije retkost i da uopšte nema nikakve oznake.
  Skriveno reklamiranje
Reklamno „pumpanje“ domaće naftne kompanije
U gotovo svim dnevnim novinama danas našao se sličan tekst o poslovnim rezultatima firme Knez petr...
Poverenik: Telekom da KRIK-u dostavi ugovor o kupovini Kopernikusa
Poverenik za informacije od javnog značaja naložio je državnom preduzeću Telekom Srbija da dosta...
  Dezinformacija
Srpski telegraf „zna“ tačan datum za rešenje Kosova
Dan odluke koji će „razrešiti kosovski čvor“, prema pisanju Srpskog telegrafa je, ni manje ni...
Vaterpolo
Reklama
Filip Filipović
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: