raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Savet za štampu: Srpski telegraf i Večernje novosti prekršili Kodeks
01.02.2018.    Marija Vučić    Foto: Raskrikavanje
Dnevni listovi Srpski telegraf i Večernje novosti prekršili su Kodeks novinara Srbije, odlučila je Komisija za žalbe Saveta za štampu na poslednjoj sednici. Srpskom telegrafu je izrečena javna opomena, a Večernjim novostima je naloženo da objavi odluku Komisije u roku od pet dana.
“Jeremić pravi nedeljnik, Bećkovićeva za urednika” naziv je teksta u Srpskom telegrafu koji je, prema odluci Komisije, lažna vest i u kome je tabloid tripu prekršio Kodeks.

U tekstu se tvrdi da je je “Vuk Jeremić odlučio da pojača medijske napade na vlast, pa je rešio da napravi svoj nedeljnik”, a prvi saradnik će mu biti novinarka Olja Bećković.

Član Komisije Petar Jeremić koji je i podneo žalbu naveo je da tekst predstavlja “očigledan primer lažne vesti plasirane u interesu centara moći za koje pojedini mediji rade”. I sama Olja Bećković je u autorskom tekstu za Blic napisala da se radi o neistinama.

Komisija je zaključila da su nesumnjivo prekršene odredbe Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, jer Srpski telegraf nije ponudio nikakve dokaze za svoje tvrdnje, sem navodne izjave anonimnog očevica razgovora “u četiri oka”.

“Takva “informacija” upotrebljena je, međutim, za pozivanje ministra i medijskog analitičara, koji dalje komentarišu ni na koji način proverenu vest. Komisija je u ovom slučaju zaključila da izvor, po svemu sudeći, ni ne postoji, odnosno da je list namerno plasirao lažnu vest, sledeći određene ekonomske ili političke interese”, navodi Komisija u obrazloženju.

Osim toga, utvrđeno je da su prekršene i tačke Kodeksa koje zabranjuju izmišljanje izvora i uticaj interesa izdavača na uređivačku politiku.

Listu “Večernje novosti” je naloženo da u roku od pet dana objavi odluku o tome da su prekršili Kodeks u tekstu “Kraljevačko romsko naselje: U masovnoj tuči šestoro povređenih, sabljom posekli i dete”.

Prekršena je tačka odeljka koji se tiče novinarske pažnje, po kojoj novinar mora biti svestan opasnosti od diskriminacije koju mogu da šire mediji i mora da učini sve da izbegne diskriminaciju po bilo kom osnovu.

U tekstu je više puta istaknuto da je reč o romskom naselju, rosmkim porodicama ili da su učesnici u tuči Romi, a u žalbi je istaknuto i da su komentari ispod teksta neprimereni i da omalovažavaju pripadnike ove nacionalne manjine.

Komisija podseća da Kodeks propisuje da se pripadnost određenoj etičkog, političkoj, ideološkoj ili nekoj drugoj grupi, kao i bračno stanje, versko opredeljenje, društveno poreklo navodi samo kada je taj podatak neophodan za puno razumevanje konkteksta događaja.

“U ovom slučaju nije bilo potrebe da se ističe kako je reč o Romima, ili romskom naselju jer to nije od značaja za razumevanje događaja, a, po mišljenju članova Komisije, može da dovede do negativnih stavova o svim pripadnicima te nacionalne manjine”, ocenjuje Komisija.

Prema izveštaju o monitoringu poštovanja Kodeksa novinara Srbije koji je sačinio Savet za štampu, nivo poštovanja Kodeksa je na niskom nivou, a u nepoštovanju prednjače listovi sa tabloidnom uređivačkom politikom - Srpski telegraf, Alo, Kurir i Informer.
  Vest
Savet za štampu: Četiri javne opomene za Pink.rs i Informer
Zbog kršenja odredbi Kodeksa novinara koji se odnose na istinitost izveštavanja i novinarsku pažn...
  Vest
Javne opomene Saveta za štampu medijima finansiranim iz budžeta
Kriza oko potencijalne smene lokalnih vlasti u Paraćinu prelila se i u medije, te se od ukupno 13 ...
  Vest
Savet za štampu: Blic, Alo i Novi standard prekršili Kodeks
Listovi Blic i Alo, kao i portal Novi standard prekršili su Kodeks novinara Srbije, odlučio je Sav...
Savet za štampu
Večernje novosti
Srpski telegraf
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: