raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
  Neutemeljeno
Izvorni članak je objavljen 30.11.2023. (Srpski telegraf)
Mediji: Vučiću na N1 i Nova S zabranjeno da odgovori na napade, pljuvali ga 120 sati
30.11.2023.    Milica Ljubičić    Foto:KRIK
Ovih dana su u nekoliko prorežimskih medija objavljeni rezultati monitoringa dve televizije u vlasništvu United grupe - N1 i Nova S po kojima je od početka kampanje 120 sati bilo posvećeno „pljuvanju Vučića“. Ipak, informacija o tome ko je radio monitoring nije objavljena. Srpski telegraf tvrdi i da je na ovim televizijama Vučiću ukinuto pravo da odgovori na napade i to zbog odluke da ovi mediji ne emituju predizborne oglase.
„Predsednik Srbije žrtva nezapamćenog terora tajkunskih glasila. 120 časova pljuvanja po Vučiću“, piše danas Srpski telegraf dodajući da je na televizijama N1 i Nova S „šef države negativno predstavljen ne samo u politčkom delu programa već i u emisijama koje bi trebalo da budu zabavnog karaktera“.

„TV N1 je u svom izbornom programu emitovala 64 sata, 54 minuta i 12 sekundi sadržaja koji ga negativno prikazuju. TV Nova je u svom izbornom programu, emitovala 54 sata, 23 minuta i 29 sekundi sadržaja takvog karaktera“, tvrdi ovaj tabloid. Ove podatke je po svemu sudeći prvi objavio Informer, a preneli su ih Alo, Novosti, B92, Republika, Srpski portal, 24 sedam, Kurir, kao i Politika.

Svi oni navode da su ovi podaci „proizašli iz monitoringa jedne agencije koja se bavi analizom izveštavanja medija u predizbornoj kampanji“, ali ne daju konkretne informacije o kojoj agenciji je reč.

Kako bi ilustrovali rezultate istraživanja, neki od ovih portala su objavili i video od minut i po u kome je procentualno prikazano koliko su N1 i Nova S u predizbornom programu izveštavale „negativno o Vučiću“, a koliko je „ostalo“, bez objašnjenja na šta se to odnosi.

   Foto: Printscreen/24sedam.rs


Biro za društvena istraživanja (BIRODI) je pozvao Informer da saopšti ko stoji iza monitoringa, dodajući da je prikaz ovakvih rezultata manipulativan jer su predstavljeni rezultati za samo dve kablovske televizije, čija je dostupnost publici manja nego dostupnost televizija sa nacionalnom pokrivenošću.

„Rezultati koji su prikazani na sajtu Informera predstavljaju primer neprecizne i manipulativne slike medijskog ambijenta tokom kampanje za lokalne, pokrajinske i parlamentarne izbore u Srbiji, jer su prezentovani rezultati za samo dve kablovske televizije, čija je dostupnost publici neuporediva sa pristupačnošću publici televizija sa nacionalnim pokrivanjem (RTS, Pink, Prva, Happy, B92)“.

BIRODI navodi da je i po njihovim monitorinzima predsednik Vučić na dvema pomenutim televizijama predstavljen većinom na negativan način, ali da je značajno prisutno i neutralno i malo prisutno pozitivno predstavljanje.

„Procenat negativnog, odnosno kritičkog predstavljanja Vučića u dnevnicima N1 se kreće oko 50 odsto posmatranog vremena. U podacima koje je Informer predstavio postoje podaci o negativnoj zastupljenosti, ali ne i o neutralnoj i pozitivnoj zastupljenosti Vučića na dva kablovska kanala“.

U saopštenju je konstatovano da pružanje samo ovih informacija predstavlja manipulaciju jer su izostavljeni podaci da su stranke proevropske opozicije u centralinim informativnim emisijama na televizijama Pink, Prva, B92 i Happy negativno predstavljene više od 70 odsto i u znatno manjem obimu. „Manipulaciju predstavlja i izostavljanje činjenice da su stranke desne opozicije na Pinku i B92 izrazito negativno predstavljene, a na Prvoj ih nema“.

BIRODI je 27. novembra saopštio rezultate svog monitoringa za prvu polovinu novembra, koji je obuhvatio centralne informativne emisije šest televizija (RTS, Pink, Prva, Happy, B92 i N1). Navode da je polovinu vremena na nivou funkcionerske kampanje zauzeo upravo Vučić, dok druga polovina pripada premijerki i predstavnicima Vlade, prenosi 021.

„Vučić je ukupno zauzeo 4,4 sata, od čega je pozitivno predstavljanje bilo u 85 odsto (57 odsto pozitivno, a izrazito pozitivno u 28 odsto) vremena.“

Osim iznošenja podataka za koje nije poznato ko stoji iza njih, prorežimski mediji kritikuju N1 i Novu S da su odlukom da tokom predizborne kampanje ne objavljuju političke oglase Vučiću praktično ukinuli mogućnost da odgovori na napade.

Ipak, ovakve optužbe su takođe manipulativne, s obzirom da se u medijima u okviru United grupe ne emituju politički oglasi nijedne stranke, ni onih na vlasti, ni opozicionih.

Odluku o neemitovanju političkih oglasa United grupa je donela kao vid političkog protesta zbog „opšteg stanja na medijskoj sceni i ugroženosti njihovih novinara i urednika koji su svakodnevno meta napada funkcionera vladajuće koalicije i prorežimskih medija“.

Ipak, bez obzira na to N1 u okviru svog programa prati izbore i aktivnosti izbornih lista.

Takođe, N1 je pre dva dana najavila da će organizovati tri izborne debate, pri čemu je svim strankama ponuđeno da pošalju svoje predstavnike. Prva izborna debata emitovana je sinoć, a upros pozivu na njoj se nisu pojavili predstavnici Srpske napredne stranke i Socijalističke partije Srbije.

„Želeli smo da se u dijalog uključe predstavnici SNS-a, koji su bili najglasniji u kritikovanju odluke kompanije United Media da ne emituje politički marketing, tvrdeći da su time diskriminisani“, naveo je N1 u saopštenju.

300 obraćanja za godinu dana

Monitoring šest televizija sa nacionalnom pokrivenošću (RTS1, RTS2, Pink, Prva, Happy, B92) i pokrajinskog RTV-a, koji je sprovela nevladina organizacija CRTA, za period od juna 2022. do maja 2023. godine pokazao je da je Vučić na sedam televizija imao čak 300 direktnih obraćanja za 12 meseci, odnosno u proseku se više od jednom dnevno obraćao naciji.

CRTA je početkom ove godine objavila da se, prema njihovom monitoringu za 2022, od ukupnog vremena posvećenog aktuelnim političkim akterima na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću, 92 odsto odnosilo na predstavnike vlasti.

Izuzetak je kako navode bio period predizborne kampanje kada je opozicija dobila 38 odsto vremena. „Taj porast opozicionog prisustva je pre svega rezultat uvođenja obaveznih izbornih blokova u centralne vesti, kojima su sve političke stranke imale jednak pristup, dok su redovni delovi emisija ostali rezervisani gotovo isključivo za predstavnike vlasti“.

CRTA napominje da su predstavnici vlasti tokom prošle godine kontinuirano bili predstavljeni ili neutralno ili pozitivno (u proseku 85 odsto vremena neutralno i 15 odsto vremena pozitivno), gotovo nikada negativno (u proseku 0.4 odsto vremena).“

Predstavnici opozicije su sa druge strane imali „uspona i padova“, navodi CRTA, dodajući da su iz meseca u mesec bili više predstavljeni negativno nego pozitivno.

   Foto: Printscreen/Crta.rs
  Pristrasnost
Srpski telegraf nas ubeđuje da je najbolje da Vučić vlada doživotno
Zamislite scenu: hiljade siromašnih i gladnih stoji u redovima čekajući hranu, ljudi cvokoću u h...
  Neutemeljeno
List Politika jezikom tabloida: Optužuju N1 da priprema teren za ubistvo Vučića
Na sajtu Politike, najstarijeg lista na Balkanu, još uvek stoji da se drži „visokoprofesionalnih...
  Manipulisanje činjenicama
Ekonomski tigar na parizeru
Od hiljada proizvoda na rafovima, od danas je privremeno pojeftinilo njih dvadeset. Otkako je predse...
Aleksandar Vučić
Mediji
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011/420-43-04
Raskrikavanje na društvenim mrežama: