Vest
Za provladine medije srušila se „stara nadstrešnica” Železničke stanice. Prethodno milioni evra uloženi u rekonstrukciju
01.11.2024. Stefan Kosanović X/N1
Nadstrešnica kod glavnog ulaza Železničke stanice u Novom Sadu srušila se danas oko podne i za sad usmrtila čak 12 građana, dok je više njih teško povređeno. O ovoj tragediji u prvih sat vremena nakon što se dogodila izvestio je i Informer uz informaciju da je reč o staroj nadstrešnici koja nije nedavno rekonstruisana kao i da „pripada starom delu zgrade”. Kasnije su slično saopštile i Infrastrukture Železnice Srbije. Ovo ne bi bilo čudno da vlast ovu stanicu nije otvarala svečano čak dva puta, signalizirajući kraj rekonstrukcije i radova na njoj. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je da je u renoviranje stanice uloženo čak 65 miliona evra, dok se u samu zgradu uložilo 16 miliona evra.
Do trenutka objavljivanja ovog teksta, nakon urušavanja nadstrešnice iznad glavnog ulaza u staničnu zgradu u Novom Sadu poginulo je 12 osoba, dok se još uvek traga za nestalima ispod ruševina.
Grad Novi Sad proglasio je tri dana žalosti, dok je Vlada Srbije odlučila da 2. novembar bude Dan žalosti na nivou cele zemlje.
Ogromna nadstrešnica Železničke stanice srušila se samo četiri meseca nakon završetka zvanične rekonstrukcije zgrade stanice.
Međutim, ubrzo su pojedini provladini medij izvestili da se ovaj deo zgrade nije renovirao ni tokom jedne od dve rekonstrukcije stanice, te da ona nije dirana još od 60-ih godina.
Tako je Informer malo više od pola sata nakon nesreće, dok se još uvek nije znao broj mrtvih, objavio tekst s naslovom „Srušio se deo stare nadstrešnice na glavnoj železničkoj stanici u Novom Sadu! Strahuje se da ima povređenih!”.
U tekstu pišu: „Prema prvim informacijama, deo nadstrešnice koja se srušila pripada starom delu zgrade koji nije renoviran još od 60-ih godina”.
Nije jasno o kakvom se „starom delu” zgrade radi s obzirom na činjenicu da su nakon rekonstrukcije i svečanih otvaranja, između ostalog, snimali upravo glavni ulaz u zgradu, kao i nadstrešnicu ispred nje.
Taj narativ se i nastavio tokom dana, pa su portali Srbija danas, Informer, B92, RTV Pančevo, Glas srpske, Pink, Nezavisne novine, Alo, Happy, Telegraf, K1, Vojvodina uživo u svojim naslovima ili tekstovima isticali da se obrušila „stara nadstrešnica”.
Tokom ove tragedije, tabloidi su se utrkivali u senzacionalizmu, nastojeći da privuku publiku bombastičnim naslovima i temama. Žurno su objavili snimak pada nadstrešnice na ljude sa nadzornih kamera, prikazivali su trenutke kada službe spasavanja izvlače i odvode povređene, uplakane porodice stradalih, a „žonglirali” su i sa brojem poginulih i povređenih. Dakle, o svemu, osim o odgovornima za tragediju.
Zgradu Železničke stanice vlasti su inače otvarali dva puta, ističući da su se u nju investirali milioni evra – konkretno čak 65 miliona, što je potvrdio ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
„Reč je o ukupnom ulaganju, koje se odnosi i na perone a u samu zgradu je uloženo 16 miliona evra. Ona je renovirana, ali je sačuvan i izgled kakav je imala kada je napravljena i po čemu je i bila poznata”, rekao je ministar Vesić tokom drugog svečanog otvaranja.
U današnjim vestima provladinih medija nije se našlo mesta za pitanje kako je moguće da je došlo do ovog urušavanja, s obzirom na milione evra prethodno uloženih u rekonstrukciju stanične zgrade.
Kao ni za pitanje – da li je procenjeno da je nadstrešnica bezbedna i u dobrom stanju, pa da joj rekonstrukcija uopšte nije bila ni potrebna.
Prva faza rekonstrukcije počela je u oktobru 2021. godine, a stanica je svečano otvorena u martu 2022, u predizbornoj kampanji. Nakon toga, radovi su nastavljeni, a stanica je po drugi put zvanično otvorena 5. jula ove godine.
Iako po izjavama funkcionera nakon svečanog otvaranja nigde nije nagovešteno, danas Infrastrukture železnice Srbije ističu da nadstrešnica uopšte nije bila obuhvaćena radovima na obnovi stanice. U saopštenju ipak kažu da je bilo radova na krovu i fasadi oko nadstrešnice.
„Nadstrešnica koja je pala na ulasku u stanicu Novi Sad nije bila predmet rekonstrukcije u okviru radova na obnovi stanične zgrade kao deo projekta izgradnje brze pruge Novi Sad – Subotica. U okviru rekonstrukcije rađena je unutrašnjost stanice, krov i fasada iznad i ispod nadstrešnice”.
Rekonstrukciju železničke stanice u Novom Sadu izvodio je kineski konzorcijum CRIC&CCCC, koji čine kompanije China Railway International Co. Ltd i China Communications Construction Company Ltd. Ova rekonstrukcija deo je projekta izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice.
Ugovor koji su za ovaj posao potpisale naše vlasti sa kineskim partnerima još uvek je tajna.
Ministarstvo saobraćaja je tako odbilo zahtev novinara novosadskog portala 021 pod izgovorom da kineski partneri ne žele da objave detalje ugovora.