raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Medij:
 Alo
  Manipulisanje činjenicama
Voditeljka Jelena Obućina pretila Vučiću u uvodu Dnevnika? Laž.

„Vučiću ili priznaj Kosovo ili ćeš biti pokopan - tajkunski mediji ponovo prete predsedniku Srbije“, piše list Alo na svom portalu, a prenosi i Informer. U tekstu tvrde da je voditeljka Dnevnika na TV Nova S, Jelena Obućina, u uvodu 29. novembra zapretila Vučiću da će biti „pokopan“i to „po nalogu svog šefa Šolaka“. Ovaj tabloid je, međutim, maliciozno interpretirao njen uvod u kojem ona žargonski, kolokvijalno kaže da će se Vučić „pokopati“ ako se ne „opameti“ u pogledu Kosova i sankcija Rusiji.

30.11.2022.
  Lažna vest
Zlostavljana žena u domu za stare u Peći NIJE Srpkinja

Snimak u kome medicinska sestra više puta šamara stariju ženu, drži je za ruke i smeje joj se, ovih dana se proširio u medijima i na društvenim mrežama u Srbiji i regionu. Portal Alo je objavio da je reč o Srpkinji koju šamara medicinska sestra Albanka. Video zaista prikazuje nasilje nad ženom u Peći, a kosovski organi su pokrenuli postupak protiv više osumnjičenih. Zlostavljana žena, međutim, nije srpske nacionalnosti, kako tvrdi Alo i pojedini korisnici društvenih mreža. Reč je o ženi iz albanske zajednice koja se preziva Nura, a na samom snimku se čuje albanski jezik.

03.11.2022.
  Manipulisanje činjenicama
„Istorijski govor“ Vučića u UN: Alo podmetnuo sliku sa tuđeg govora, invazija botova na Jutjub UN-a

Predsednik Srbije je 21. septembra održao govor pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija u Njujorku koji su tabloidi nazvali „istorijskim“ - Vučić je „rasturio svetsko licemerje“ i sve „skresao u lice“. Mimo očigledne verbalne pristrasnosti, Alo je u svom zanosu otišao i korak dalje. Kao ilustraciju tvrdnje da su Vučića slušali „svetski moćnici“, uz tekst su objavili fotografiju sale u kojoj se nalazi više ljudi, ali je ona zapravo nastala tokom tuđeg govora - reč je o izlaganju ukrajinskog ambasadora u UN-u, - i to na samom početku rata. Tokom Vučićevog obraćanja, sala je bila poluprazna. Istovremeno, Srpski telegraf se oduševljava brojem pregleda na Jutjubu koji Vučićev govor ima, ali, naravno, ne spominje da ti pregledi u velikoj meri dolaze od „botova“.

23.09.2022.
  Neutemeljeno
Švajcarci ne idu u zatvor ako im je u stanovima više od 19 stepeni

Tekstovi o krizi energenata u Evropi su redovni u domaćim medijima koji, često sarkastično, pišu o radikalnim merama za uštedu energije poput navodnih saveta građanima da se ne kupaju. Ovoga puta tvrde da će građani Švajcarske ići „tri godine na robiju“ ukoliko zagrevaju stanove iznad 19 stepeni. Između ostalih takve tvrdnje ovih dana imaju Informer, Srbija Danas, Sputnik, Večernje novosti, Srpski telegraf, a Alo dodatno citira i Putina da će se Evropljani „smrznuti kao vučji rep“ kad im Rusi „zavrnu“ gas. Međutim, iz švajcarskog Ministarstva ekonomije za Raskrikavanje kažu da te tvrdnje nisu tačne, da nikakve mere štednje nisu na snazi i da Švajcarskoj trenutno ne manjka energenata.

09.09.2022.
  Pristrasnost
Taktiku nadmudrivanja protivnika u ratu koristi samo Vojska Srbije? Netačno

U današnjem izdanju Alo-a, pohvalno se tvrdi da ukrajinska vojska u ratu protiv Rusije koristi „taktiku Srba” - nadmudrivanje protivničke vojske lažnim metama - kao i da je to konstatovao Vašington post. U tom tekstu je zaista navedeno da je i Vojska Jugoslavije koristila ove taktike protiv NATO-a tokom rata na Kosovu, ali Vašington Post podseća da takve metode koriste razne vojske, uključujući i rusku. Alo je to, međutim, prećutao, pa se iz teksta zaključuje da se radi o srpskom „patentu”.

31.08.2022.
  Dezinformacija
Mediji tvrde da je Blumberg nahvalio Telekom, prećutkuju da je reč o plaćenoj reklami

„Svetska eksluziva” da je američki Blumberg objavio intervju sa direktorom Telekoma Vladimirom Lučićem, u kojem je pohvalno pisao o poslovanju ove državne kompanije, pojavila se u brojnim medijima u Srbiji poput Večernjih novosti, Informera, Republike,Kurira, Aloa i pokrajinskog javnog servisa. Čitaoci su već u naslovu mogli da pročitaju kako svetski poznat Blumberg hvali srpski Telekom, ali im nigde nije napomenuta ključna stvar - da je Telekom platio za objavljivanje pohvalnog teksta, odnosno da je reč o plaćenom sadržaju iza koga ne stoji redakcija. Osim što se radi o sadržaju koji nije novinarski već je reklama, nije čak ni potekla sa Blumberga, već sa britanskog sajta Biznis reporter, odakle ga je preneo Blumberg.

26.08.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Tabloidi: Haški sud utvrdio da nije bilo genocida

Na dan obeležavanja 27 godina od počinjenog genocida u Srebrenici, srpski tabloidi već tradicionalno negiraju da se ovaj zločin, u kojem je ubijeno između sedam i osam hiljada bosanskih Muslimana, može nazvati genocidom. Informer i Alo negiraju genocid navodeći da su to „utvrdili i Sud u Hagu i međunarodni ekspert Gideon Grajf”. Sud u Hagu je međutim upravo suprotno tvrdnjama doneo osuđujuće presude za pojedinice koji su odgovorni za genocid. Izveštaj koji je predvodio Gideon Grajf, na koji se srpski tabloidi takođe pozivaju, nije međunarodno priznat dokument i navodi u njemu su upitni.

11.07.2022.
  Neutemeljeno
Kako su mediji naseli na tekst opskurnog albanskog sajta iz Švajcarske

Gotovo da nema medija u Srbiji koji nije preneo navodnu izjavu gradonačelnika Kijeva i bišeg boksera Vitalija Klička za jedan švajcarski portal o tome da će se „Ukrajinci osloboditi Rusa kao što su se Albanci oslobodili Srba“. Vest su preneli mnogi - Tanjug, RTS, RTV, Nova.rs, Blic, Informer i drugi tabloidi, kao i lokalni portali poput Kossev-a. Oglasila se i ambasada Ukrajine u Beogradu, oštro je reagovao i ministar policije Aleksandar Vulin, da bi na kraju Vitalij Kličko demantovao da je rekao ovako nešto. Portal koji je ovu navodnu izjavu prvi objavio jeste iz Švajcarske, ali namenjen je albanskoj dijaspori i u izveštavanju vrlo pristrasan - sudeći po tekstovima, Albanci su pozitivci, Srbi negativci. Tekstovi su nepotpisani, na sajtu nema impresuma, ali ništa od toga nije bilo dovoljno medijima da posumnjaju u kredibilitet ovog izvora.

27.05.2022.
  Manipulisanje činjenicama
Alo proglasio Vučićevu „ubedljivu” pobedu na Vračaru, iako je opozicija osvojila više glasova

„VUČIĆ UBEDLJIV NA VRAČARU. Istorijski izborni rezultati”, objavio je Alo, opisujući u nekoliko pasusa „uspehe” koje je na opštim izborima u protekloj nedelji ostvarila Srpska napredna stranka (SNS) i njen lider Aleksandar Vučić u opštini Vračar. Alo tvrdi da je Vučić kao predsednički kandidat dobio „ubedljivo najveću podršku” na Vračaru. Uprkos toj podršci, Vučić i SNS su drugoplasirani u ovoj beogradskoj opštini jer zvanični podaci pokazuju da je opozicija dobila više glasova, što je Alo izbegao da napiše.

07.04.2022.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: