raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Medij:
 Tanjug
  Dezinformacija
Tanjug pogrešno izvestio da EP nije uslovio novčanu pomoć Srbiji

Poslanici Evropskog parlamenta (EP) su danas https://www.europarl.europa.eu/news/pt/press-room/20240202IPR17327/serbia-did-not-fulfil-its-commitments-to-free-and-fair-elections-say-meps==usvojili rezoluciju kojom se poziva na sprovođenje nezavisne međunarodne istrage o neregularnostima na decembarskim izborima u Srbiji. Ako se dokaže kršenje vladavine prava, poslanici predlažu obustavu finansijske podrške Srbiji od strane Evropske unije. Novinska agencija Tanjug je prenela da je „EP usvojio rezoluciju o Srbiji, ali ne i uslovljavanje finansijske pomoći”, a zatim svoj tekst posle 10-ak minuta ispravila. Portal K1 preuzeo je prvobitnu Tanjugovu vest sa pogrešnim naslovom, a do objavljivanja ovog teksta ga nije ispravio.

08.02.2024.
  Manipulisanje činjenicama
Medijsko šminkanje izveštaja EK o Srbiji: U suštini sve je super

Evropska komisija je objavila izveštaj o napretku Srbije u kome se najčešće može pročitati da je Srbija u prethodnoj godini ostvarila „ograničeni napredak“ u ključnim oblastima: borbi protiv korupcije, organizovanog kriminala, slobodi izražavanja, reformi javne uprave, ili „izvestan napredak“ u oblastima poput pravosuđa. Iako je ovaj izveštaj generalno povoljniji nego što su to bili neki raniji o Srbiji, i dalje praktično da nema oblasti u kojoj nisu iznete kritike na račun onoga što još uvek nije i tek treba da se uradi. Ipak, neki mediji, poput Tanjuga ili Euraktiva, objavili su u jučerašnjim tekstovima da je EK „konstatovala napredak“, ali bez pomena o nizu zamerki.

08.11.2023.
  Dezinformacija
Mediji tvrde da je Blumberg nahvalio Telekom, prećutkuju da je reč o plaćenoj reklami

„Svetska eksluziva” da je američki Blumberg objavio intervju sa direktorom Telekoma Vladimirom Lučićem, u kojem je pohvalno pisao o poslovanju ove državne kompanije, pojavila se u brojnim medijima u Srbiji poput Večernjih novosti, Informera, Republike,Kurira, Aloa i pokrajinskog javnog servisa. Čitaoci su već u naslovu mogli da pročitaju kako svetski poznat Blumberg hvali srpski Telekom, ali im nigde nije napomenuta ključna stvar - da je Telekom platio za objavljivanje pohvalnog teksta, odnosno da je reč o plaćenom sadržaju iza koga ne stoji redakcija. Osim što se radi o sadržaju koji nije novinarski već je reklama, nije čak ni potekla sa Blumberga, već sa britanskog sajta Biznis reporter, odakle ga je preneo Blumberg.

26.08.2022.
  Neutemeljeno
Kako su mediji naseli na tekst opskurnog albanskog sajta iz Švajcarske

Gotovo da nema medija u Srbiji koji nije preneo navodnu izjavu gradonačelnika Kijeva i bišeg boksera Vitalija Klička za jedan švajcarski portal o tome da će se „Ukrajinci osloboditi Rusa kao što su se Albanci oslobodili Srba“. Vest su preneli mnogi - Tanjug, RTS, RTV, Nova.rs, Blic, Informer i drugi tabloidi, kao i lokalni portali poput Kossev-a. Oglasila se i ambasada Ukrajine u Beogradu, oštro je reagovao i ministar policije Aleksandar Vulin, da bi na kraju Vitalij Kličko demantovao da je rekao ovako nešto. Portal koji je ovu navodnu izjavu prvi objavio jeste iz Švajcarske, ali namenjen je albanskoj dijaspori i u izveštavanju vrlo pristrasan - sudeći po tekstovima, Albanci su pozitivci, Srbi negativci. Tekstovi su nepotpisani, na sajtu nema impresuma, ali ništa od toga nije bilo dovoljno medijima da posumnjaju u kredibilitet ovog izvora.

27.05.2022.
  Dezinformacija
Nije dokazano da je bolje preležati koronu, nego primiti vakcinu

U medijima se sredinom meseca pojavila vest da je studija Instituta za javno zdravlje Engleske pokazala da je „bolje preležati koronu nego primiti vakcinu”. Reč je o dezinformaciji koja je zasnovana na pogrešnoj interpretaciji izjave autorke studije. Naučnici su naime ispitivali trajanje imuniteta nakon preležanog kovida 19, ne i efikasnost vakcine. Autorka istraživanja je poređenja radi izjavila da prirodno stečen imunitet ima efikasnost približnu Fajzerovoj vakcini, a veću od Oksfordove. To međutim ne znači da je prirodno stečen imunitet na virus koronu bolji od onog koji pruža vakcina.

15.01.2021.
  Manipulisanje činjenicama
Paraliza dece koja su preležala kovid retka, suprotno pisanjima tabloida

„ISTRAŽIVANJE IZ ENGLESKE LEDI KRV U ŽILAMA: Korona može da prouzrokuje paralizu kod dece”, pišu Srbija danas i portal Espreso. Pozivaju se na nedavno istraživanje Univerziteta u Mančesteru, čiji su rezultati pokazali da je paraliza uzrokovana kovidom 19 moguća kod dece, ali da se javlja u retkim slučajevima. Ovu činjenicu, međutim, portali su prećutali.

22.12.2020.
  Dezinformacija
Gradilište Islamskog centra nisu zaposeli naoružani muškarci

Vest od jutros koju je objavilo više medija o tome da je gradilište Islamskog centra u Novom Pazaru zauzelo dvadesetak naoružanih muškaraca, ranije danas demantovalo je Ministarstvo unutrašnjih poslova. U međuvremenu se oglasilo i Osnovno tužilaštvo u Novom Pazaru rekavši da nije bilo nikakvih prekršaja pri okupljanju građana.

16.12.2020.
  Manipulisanje činjenicama
Mediji promovišu firmu koja „jedina“ proizvodi sredstvo protiv korone

„Jedino sredstvo koje je prema smernicama Evropske agencije za kontrolu i preventivu bolesti 100 % učinkovito i deluje protiv virusa korone (...) jeste razblaženi rastvor natrijum-hipohlorida, a jedino postrojenje u jugoistočnoj Evropi koji se bavi proizvodnjom tog rastvora jeste firma Sigma u Crvenki“, piše Tanjug a prenosi RTV. Međutim, niti je natrijum-hipohlorit (koje ovi mediji pogrešno zovu „hlorid“) jedina supstanca koju ova institucija preporučuje, niti je ova firma jedina u Srbiji koja je proizvodi.

15.03.2020.
  Lažna vest
Domaći mediji prenose opasne savete nepostojećeg lekara o koronavirusu

Navodne savete „mikrobiologa iz Vuhana“ o novom koronavirusu objavilo je nekoliko domaćih medija - portal nova.rs, Tanjug, Al Džazira, Večernje novosti... Reč je o objavi koja po društvenim mrežama i forumu Krstarica kruži već mesec dana, a u svetu još odranije, i čiji je autor nepoznat. Neke od informacija u toj objavi mogu da budu i potencijalno opasne - poput onih da ako vam curi nos i boli vas grlo, nije reč o simptomima novog koronavirusa. Novinarka portala nova.rs Ana Vušović Marković tvrdi za Raskrikavanje da je taj spisak saveta dobila od srpskog lekara kojeg nije htela da imenuje. Tekst je u međuvremenu sa tog portala obrisan bez obrazloženja.

11.03.2020.
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: