raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Neutemeljeno
Izvorni članak je objavljen 27.05.2022. (Tanjug)
Kako su mediji naseli na tekst opskurnog albanskog sajta iz Švajcarske
27.05.2022.    Marija Vučić    Foto: Wikimedia Commons
Gotovo da nema medija u Srbiji koji nije preneo navodnu izjavu gradonačelnika Kijeva i bišeg boksera Vitalija Klička za jedan švajcarski portal o tome da će se „Ukrajinci osloboditi Rusa kao što su se Albanci oslobodili Srba“. Vest su preneli mnogi - Tanjug, RTS, RTV, Nova.rs, Blic, Informer i drugi tabloidi, kao i lokalni portali poput Kossev-a. Oglasila se i ambasada Ukrajine u Beogradu, oštro je reagovao i ministar policije Aleksandar Vulin, da bi na kraju Vitalij Kličko demantovao da je rekao ovako nešto. Portal koji je ovu navodnu izjavu prvi objavio jeste iz Švajcarske, ali namenjen je albanskoj dijaspori i u izveštavanju vrlo pristrasan - sudeći po tekstovima, Albanci su pozitivci, Srbi negativci. Tekstovi su nepotpisani, na sajtu nema impresuma, ali ništa od toga nije bilo dovoljno medijima da posumnjaju u kredibilitet ovog izvora.
Pre dva dana, 25. maja, švajcarski portal lecanton27.ch objavio je tekst naslova „Gradonačelnik Kijeva, Ukrajinac Kličko u Davosu: Hvala Kosovo, hvala Albanci! Kako ste vi oslobođeni od Srbije, bićemo oslobođeni i mi od Rusije“.

U tekstu koji potpisuje „redakcija“ piše da je Kličko „uporedio ruske zločine i genocid nad civilima u Ukrajini, sa zločinima Srba na Kosovu“.

„Veoma mi je drago što sam prvi put sreo jednog albanskog novinara, što je dobra prilika da prenesem poruku albanskom narodu na Balkanu. Čuli smo i čitali da ste i vi Albanci, kao i mi Ukrajinci, ljudi mira i slobodoljubivi. Danas se borimo protiv ruskog režima koji pokušava da okupira našu zemlju, kao što ste vi nekad bili okupirani od Srbije“, navodno je rekao Kličko. Postoje i dve fotografije na kojima se, po svemu sudeći novinar ovog portala, rukuje sa Kličkom u Davosu.

Radikalnost ove izjave nije bila dovoljna da izazove blagu sumnju kod redakcija koje su je prenele u Srbiji, a sumnju nije izazvala ni činjenica da se radi o upitnom izvoru.

Nekoliko minuta pretrage sajta je dovoljno da se dovede u pitanje njegov kredibilitet - tekstovi su nepotpisani, odnosno potpisuje ih „redakcija“, nema impresuma, odnosno podataka o tome ko čini urednički i novinarski tim, a ton tekstova je pristrasan.

Iako sajt ima švajcarski domen, što može davati prizvuk nepristrasnosti, u pitanju je portal namenjen Albancima u dijaspori - tekstovi su na albanskom, u najvećem broju slučajeva tiču se tema vezanim za Albaniju i Kosovo, prate se političke aktivnosti kosovskih političara poput Albina Kurtija i to u vrlo pozitivnom tonu. Negativni ton je rezervisan za Srbe i druge „neprijatelje“.

Demanti je stigao pred kraj dana - Vitalij Kličko je na svom Fejsbuk profilu upozorio na „izjavu“ koju ceo dan citiraju razni mediji uključujući i ruske.

„Nisam dao takav komentar. I pre nego što prenesu ovakvu informaciju i bilo šta citiraju, novinari bi trebalo da traže audio ili video dokaz za takvu ekskluzivu“, napisao je Kličko.



Ova sumnjiva izjava sa opskurnog portala danas je izazvala blagi politički potres - ukrajinska ambasada u Beogradu je rekla da ne može da garantuje za tačnost izjave, ali da Kličko nema ovlašćenja da iznosi stav Ukrajine po pitanju spoljne politike. Saopštenje ambasade je prenelo još više medija, koji su u ostatku teksta, poput portala N1, Euronews ili Politike, bez ograđivanja „podsećali“ na ono što je Kličko rekao švajcarskom portalu, kao da se to nesumnjivo dogodilo. „Izjavu“ Vitalija Klička osudila je Stranka slobode i pravde, što je takođe preneo veliki broj portala.

Oglasio se i ministar policije Aleksandar Vulin kao i uvek nazivajući Albance „Šiptarima“. Rekao je, kako prenosi Tanjug, da „ono što Kličko priznaje Šiptarima u Srbiji, moraće da prizna i Rusima u Ukrajini“.

U izjavu su poverovali mnogi u Srbiji koji su tokom dana posećivali profile Vitalija Klička na društvenim mrežama poput Instagrama, i ispod njegovih fotografija i objava ostavljali brojne pretnje, psovke i uvrede.
  Istraživanje
Analysis of 4,000 domestic media articles on the war in Ukraine: The dominance of the pro-Russian narrative
Raskrikavanje analysed more than 4,000 articles about the war in Ukraine that were published in Vece...
  Dezinformacija
Nije istina da Ukrajina „ne postoji” i da nije priznata kao nezavisna država
U nameri da se negira postojanje Ukrajine kao suverene i nezavisne države, a opravda agresija koju ...
  Pristrasnost
Taktiku nadmudrivanja protivnika u ratu koristi samo Vojska Srbije? Netačno
U današnjem izdanju Alo-a, pohvalno se tvrdi da ukrajinska vojska u ratu protiv Rusije koristi „t...
Mediji koji su takođe objavili ovu vest:
 RTV
 Blic
 Nova.rs
 RTS
 Večernje novosti
 Alo
 Informer
 Republika
 Kossev
 Kurir
Vitalij Kličko
Ukrajina
Albanci
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: