raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
  Dezinformacija
  Pristrasnost
Izvorni članak je objavljen 27.11.2017. (Informer)
Informer napada N1 “Putinovim zakonom”
13.12.2017.    Marija Vučić    Foto: Informer od 27.11.2017.
U Rusiji su nedavno donete dopune zakona po kojima se strani mediji mogu proglasiti stranim agentima. Informeru je to bio povod da ruski zakon “primeni” na Srbiju i napadne TV N1, proglasivši je stranom agenturom - mada se ova televizija ne spominje u novom ruskom zakonu. Tabloid pritom pogrešno konstatuje da je u pitanju “ćerka firma CNN-a”. N1 nije u vlasništvu američke televizije, već ova dva medija imaju ugovor o saradnji.
Informer navodi:
Važna poruka iz Moskve - Putinov zakon: TV N1 je strana agentura   1  
   Naslovna strana Informera od 27.11.2017.
1
“Putinov zakon” je zapravo Zakon o izmenama ruskog zakona o masovnim medijima, koji je stupio na snagu krajem novembra, a koji definiše da se strani mediji ubuduće mogu označavati kao strani agenti. Ovakav potez dolazi kao odgovor Rusije na to što su Sjedinjene Američke Države rusku RT Network registrovale kao stranog agenta.
Iako se sa naslovnice Informera može protumačiti da “Putinov zakon” specifično definiše N1 kao stranu agenturu, pomenute izmene zakona ne govore ni o jednom mediju konkretno, a pogotovo ne o mediju koji i ne posluje na teritoriji Rusije. Izmene zakona se, naravno, odnose samo na strane medije koji rade na teritoriji Ruske Federacije.

Tek će nedelju dana od Informerovog teksta rusko Ministarstvo pravde objaviti spisak prvih 9 medija koji se smatraju stranim agentima, među kojima su Glas Amerike i Radio Slobodna Evropa.

Mediji sa ovog spiska moraće da podatke o svojim finansijerima i finansijama učine javnim, kao i da na svojim dokumentima naznačavaju da su strani agenti.
  Zakon o izmenama ruskog zakona o masovnim medijima (PDF)
Detaljnija “interpretacija” Putinovog zakona sledi unutar novina u antrfileu teksta koji je naslovljen sa “Putinov zakon: strani mediji kao strani agenti”:
Informer navodi:
Ako bi se zakon koji je u subotu potpisao ruski predsednik Vladimir Putin doslovno preslikao na situaciju u Srbiji, prva na udaru bila bi američka televizija N1.   2  
2
N1 nije jedini medij koji radi i emituje svoj program na teritoriji Republike Srbije, a koji je u vlasništvu stranih kompanija.

Od televizija sa nacionalnom frekvencijom, osim javnog servisa, u domaćem vlasništvu su Happy i TV Pink, dok je u vlasničkoj strukturi TV.O2 (bivši B92) grčka kompanija Antenna, koja je istovremeno i vlasnik TV Prva.

Od štampanih medija, i dalje je netransparentno vlasništvo Večernjih novosti i Politike, ali prema raspoloživim podacima njih delimično poseduju strane kompanije.

Podjednake udele u vlasništvu Politike imaju Politika AD (u većinskom posedu države) i kompanija East Media Group, registrovana u Rusiji, čiji je vlasnik nepoznat.

U vlasničkoj strukturi Večernjih novosti su država Srbija, dve firme registrovane u Austriji i jedna na Kipru koje zajedno imaju dve trećine vlasničkog udela.

Događajima u Srbiji se bave i mnogi portali čiji su izdavači u stranom vlasništvu, između ostalih i Glas Amerike i Radio Slobodna Evropa, koje finansira američka Vlada, kao i nemački sajt Dojče Vele.

Osim medija čije je vlasništvo na tlu Zapadne Evrope i Sjedinjenih Američkih Država, tu je i ruski Sputnik, koji bi, ako bismo logikom Informera “primenjivali” Putinov zakon ovde, takođe mogao da bude “prvi na udaru” kao “strana agentura”.
  Ruska federalna služba za nadzor komunikacija (Roskomnadzor) - Sputnik
Informer navodi:
Taj regionalni medij je ćerka-firma američkog Si-En-Ena i ima centre u Beogradu, Sarajevu i Zagrebu.   3  
3
N1 je ekskluzivni partner CNN-a za Balkan, ali prema dostupnim zvaničnim podacima nije u vlasničkoj vezi sa ovim američkim medijem.

Kako se može pročitati na sajtu CNN-a, ugovor o saradnji je potpisan septembra 2013. godine, pre nego što je N1 kod nas pokrenut, a saradnja podrazumeva da N1 dobija ekskluzivni pristup video sadržajima i vestima CNN-a koje može da prenosi u Srbiji, Hrvatskoj i BiH, a i N1 sa druge strane ustupa svoje sadržaje CNN-u.
Takođe, ova američka medijska kompanija pruža podršku TV N1 u smislu ekspertize, treninga i operativne podrške u svim aspektima proizvodnje vesti.
Izdavač N1 je firma Adria News DOO iz Beograda, čiji je jedini deoničar kompanija Adria News s.a.r.l, registrovana u Luksemburgu.

Iza ove firme stoji kompanija United group, koju je 2014. godine kupio američki investicioni fond KKR (Kohlberg Kravis Roberts), a suinvestitor je bila Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD).
  Vest
„United Group“ ukrupnjava medijski biznis kupovinom bivše Đilasove kompanije
Kompanija „United media“ planira da kupi 100 odsto udela u kompaniji „Direct media“ na trži...
  Dezinformacija
Informer 15 puta umanjio cenu Radojičićeve vikendice
U nepotpisanom tekstu provladin tabloid Informer objavio je da televizija N1 na sve načine pokušav...
  Vest
Šolak: Malta tudej tabloidno o državljanstvu
Predsednik borda „United Group“ Dragan Šolak izjavio je za Fonet da ne postoje i da nikad nisu ...
N1
Sputnik
Dojče vele
Radio slobodna Evropa
Glas Amerike
Vladimir Putin
mediji
strani agenti
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: