raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Lažna vest
Izvorni članak je objavljen 13.08.2018. (Informer)
Informer u epizodi “Ako nemaš izjavu, ti je izmisli”
14.08.2018.    Jelena Đorđević    Detalj sa protesta u Rumuniji; Foto: Wikimedia/ Babu
Gotovo da ne mogu da se dese bilo kakvi građanski protesti u Srbiji ili regionu, a da domaći tabloidi za njih ne optuže američkog milijardera Džordža Soroša. Tako su ga i ovaj put okrivili da stoji iza masovnih antikorupcijskih protesta koji se ovih dana odvijaju u Rumuniji. U nedostatku bilo kakvih dokaza kojima bi te tvrdnje potkrepio, Informer je citirao profesorku Lučijanu Giku sa Fakulteta političkih nauka u Bukureštu. Gika za Raskrikavanje, međutim, navodi da ovu izjavu nikad nije dala i razmatra mogućnost žalbe Savetu za štampu.
Tvrdnje da Soroš stoji iza demonstracija u nameri da sruši vladu Socijaldemokrata, Informer temelji na “pisanju tamošnjih medija”, bez upuštanja u bilo kakvu dalju argumentaciju.

Dalje u tekstu se navodi da “okupljeni Socijaldemokratsku partiju na vlasti i premijera Sorina Cimpeanua optužuju za korupciju i malverzacije”, ali da njihove tvrdnje navodno osporavaju “analitičari koji tvrde da se revolucija vodi iz inostranstva”.

Ne samo da Cimpenau nije premijer Rumunije već tri godine, već kao dokaz za navedene tvrdnje, Informer nudi izjavu za koju će se, međutim, ispostaviti da je - izmišljena.
Informer navodi:
Politikolog Lučana Gika sa Univerziteta političkih nauka u Bukureštu smatra da demonstracije vode brojne strane nevladine organizacije, uključujući Fond za otvoreno društvo Džordža Soroša.    1  

- Socijalisti su došli na vlast obećavši da će pogasiti sve Soroševe NVO, za koje tvrde da su izvor zla u Rumuniji. Obećali su da će zaustaviti dalju rasprodaju rumunskih nacionalnih dobara strancima, da će se usprotiviti MMF i EU, kao i da će povećati penzije i smanjiti poreze. To ne odgovara američkom milijarderu, koji je rešio da spreči vladu da sprovede obećanja - navela je Gika”.
1
Vanredna profesorka na predmetu međunarodnih odnosa i evropskih studija Fakulteta političkih nauka u Bukureštu Lučiana Gika za Raskrikavanje kaže da ne samo da ove reči nikada nije izgovorila, već ova podmetnuta izjava uopšte ne odražava njen stav.

Apsurdne teorije zavere da je Džordž Soroš iza raznih NVO i protesta u Centralnoj i Istočnoj Evropi promoviše Socijaldemokratska partija, poput drugih populističkih stranaka u regionu”, kaže Gika za Raskrikavanje.

Na pitanja odakle im ova izjava, iz redakcije Informera Raskrikavanju nisu odgovorili.
Ni Srpski telegraf nije propustio priliku da spomene Soroša kao organizatora građanskih sukoba, kao po običaju ne imenujući izvore tih informacija. Ipak, dok se u naslovu sa sigurnošću tvrdi da “iza nereda u Bukureštu stoji mađarski tajkun”, već u prvoj rečenici teksta piše da Soroš najverovatnije stoji iza protesta.
Informer navodi:
Američki milijarder Džordž Soroš, koji je bio umešan u rušenje socijalističke vlade u Rumuniji 2015. godine i u pokušaj puča prošle godine, opet pravi haos u toj zemlji i stoji iza najnovijih krvavih protesta   2  ”.
2
I dok za ove navode Informer ne nudi nijedan jedini dokaz, inostrani mediji poput Dojče Velea ističu da spomenute tvrdnje plasira vladajuća Socijaldemokratska stranka.

Njihovo nezadovoljstvo je poslednjih nedelja poraslo, nakon što su se političari vladajuće PSD i njene pristalice sve nepristojnije izražavali protiv Rumuna koji žive u inostranstvu, nazivajući ih "Prosjacima, lopovima i kurvama" ili „lumpendijasporom" koju Soroš plaća da destablizuju Rumuniju i kojom manipuliše Brisel. Takve i slične "informacije" se svakodnevno emituju na televiziji pod kontrolom vlade”, piše Dojče vele.

Sličnog stava je i profesorka Gika koja navodi da je Soroš glavni “žrtveni jarac” koji služi da odvuče pažnju sa neuspeha političkih partija i korumpiranih političara.

Pre nekoliko godina su bili protesti, a Vlada je govorila da je Soroš plaćao učesnicima protesta da dolaze. Čak se spekulisalo o cenama ukoliko dolazite sami, sa decom ili psima. Bilo je potpuno apsurdno i smešno”, napisala je Gika u odgovoru Raskrikavanju.

Kako piše agencija Beta, hiljade Rumuna koji žive u inostranstvu okupilo se u petak na antivladinom protestu u Bukureštu pozivajući Vladu socijaldemokrata da podnese ostavku i raspiše izbore, nezadovoljni situacijom u zemlji i korupcijom.

Tom prilikom je došlo do sukoba sa policijom koja je okupljene rasterala suzavcem i vodenim topovima, a oko 450 ljudi je povređeno. Protesti su nastavljeni i narednih dana.

Ovo su, inače, poslednje u nizu demonstracija koji se poslednjih godina odvijaju u Rumuniji gotovo na svakih nekoliko meseci.

Početkom 2017. godine došlo je do, kako su ocenili mediji, “najmasovnijih protesta od 1989. godine” kada se na trgovima širom Rumunije okupljalo preko 200.000 ljudi nezadovoljnih zbog donošenja uredbe kojom se dekriminalizuju određena koruptivna dela.

Gika: “Nisam dala izjavu za Sputnjik”

Ime Lučijane Gike se, osim u Informeru, pojavljuje i na sajtu Sputnjika. Ovaj portal je navodi kao sagovornicu u tekstu “Ko stoji iza demonstracija u Rumuniji” iz 2015. godine, ali Gika demantuje da je ikada razgovarala sa njima.

Nikad nisam dala izjavu za ruski ili proruski medij kao što je Sputnjik. Takozvane izjave su fabrikovane lažne tvrdnje i kombinovane sa mojim objavama na Fejsbuku od pre nekoliko godina”, rekla je Gika za Raskrikavanje.

Na pitanje da li je ovo tačno, glavna i odgovorna urednica portala Sputnjik.rs, Ljubinka Miličić, kaže da ne zna tačno o čemu se radi, ali je “sigurna da Sputnjik ne izmišlja”.
Informer je, inače, dosad više desetina puta bez ikakvih dokaza optuživao Džordža Soroša da stoji iza raznih demonstracija u Srbiji, regionu pa i svetu.

Tako je 2016. godine poveo kampanju protiv brojnih NVO i medija u Srbiji navodeći da su od Soroša dobili milione “za urušavanje Srbije kao države i dovođenje na vlast američkih marioneta”.

Pisali su i da iza protesta protiv projekta Beograd na vodi, predvođenih inicijativom Ne davimo Beograd, stoji upravo Soroš koji finansira “žutu patku” sa ciljem da se “nasilno sruši vlast i izazove haos”. Članovi inicijative Ne davimo Beograd su zbog ove serije tekstova podneli tužbu protiv Informera, a maja su prvostepenom odlukom i dobili spor protiv ovog prorežimskog tabloida.

I prošlogodišnji Protesti protiv diktature, kada je hiljade građana nekoliko nedelja protestovalo nakon predsedničkih izbora nezadovoljno stanjem u zemlji, nisu mogli da prođu bez napada ovog tabloida i delegitimisanja građanskog bunta. I tada je Informer tvrdio da proteste preuzima “Soroševa žuta patka”. Pisali su i da protesti građana nisu nikakva spontana okupljanja, već izrežirani plan u koji je Soroš uložio milione sa ciljem da izazove rat.

Džordž Soroš je mađarsko-američki biznismen. Osnivač je Fondacije za otvoreno društvo koja, kako se navodi na sajtu ove organizacije, razvija i podržava projekte i aktivnosti usmerene na razvoj demokratske kulture, otvorenosti, uvažavanja različitosti, poštovanja ljudskih prava, itd.

   
  Analiza
Da li bi vlade trebalo da se mešaju u borbu protiv lažnih vesti
Kada je početkom oktobra predsednik SAD Donald Tramp tvitovao da su ljudi koji protestuju protiv no...
  Vest
Najmanje 60 miliona dinara za naprednjačke medije
Televizija Studio B dobila je više od 16 miliona dinara na beogradskom konkursu za sufinansiranje ...
  Analiza
Cenzurisano o medijskoj cenzuri i govoru mržnje
Nepostojeći Centar za medijski monitoring objavio je prošle nedelje istraživanje u kome se kaže ...
Mediji koji su takođe objavili ovu vest:
 Srpski telegraf
 Republika
Rumunija
Protesti
Džordž Soroš
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: