raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Neutemeljeno
Izvorni članak je objavljen 23.10.2019. (Alo)
Alo „pere” ministra Stefanovića od afere sa izvozom oružja
23.10.2019.    Marija Vučić    Nebojša Stefanović, Foto: KRIK
Otkrića istraživačkih novinara da firma povezana sa ocem ministra policije po povlašćenim cenama izvozi oružje Saudijskoj Arabiji, a koje po nekim tvrdnjama i završava u rukama ISIS-a, domaći tabloidi prećutkuju, a njihovo izveštavanje o slučaju svodi se na prenošenje Stefanovićevih izjava o tome. Ipak, Alo je danas bio nešto kreativniji - novinari ovog tabloida su imali „ekskluzivni uvid“ u analizu neimenovane američke službe koja je navodno objektivno i nedvosmisleno utvrdila da je Nebojša Stefanović u ovom slučaju „čist kao suza“. Ova služba pritom poziva Vladu SAD, preko ambasada SAD u regionu, da ukine finansiranje domaćim medijima koji su izveštavali o slučaju. Iz Ambasade SAD u Srbiji za Raskrikavanje kažu da njima nije poznato da takav dokument zaista postoji.
Da firma GIM, povezana sa ocem ministra Stefanovića, Brankom, po povlašćenim cenama kupuje oružje iz domaće fabrike Krušik i izvozi u Saudijsku Arabiju, pre skoro godinu dana otkrili su novinari BIRN-a.

Priču niko nije komentarisao sve dok bugarska novinarka Dilijana Gajtandžijeva nije na portalu Arms Watch istraživanje dopunila tvrdnjama da to oružje, koje kupuju SAD i Saudijska Arabija, završava u rukama terorista Islamske države.

Ministar Stefanović je ubrzo rekao da njegov otac nije vlasnik GIM-a, iako to niko nije tvrdio, a ubrzo je uhapšen radnik Krušika koji je informacije dao medijima i koji se tereti za odavanje „poslovne tajne“.

Prorežimski mediji istraživanja nisu preneli, a kamoli sami nastavljali da istražuju, pa se sve svelo na Stefanovićeve izjave i napade na neistomišljenike.

Sada Alo tvrdi da je navodno došao do dokumenta izvesne američke službe, koja je „utvrdila“ da Stefanović nema ništa sa spornim izvozom oružja niti nelegalnim poslovima, kao i da je sve maslo neprofesionalnih medija.

Ne precizirajući koja je to služba koju još nazivaju agencijom, i ne nudeći nikakve druge dokaze, Alo jednostavno citira delove te analize u kojoj navodno stoji da su tekstovi bugarske novinarke fokusirani na diskreditaciju Vlade SAD zbog umešanosti u naoružavanje terorističkih grupa ISIS-a, te da se uloga SAD u njenim tekstovima naglašava na više mesta.

Uprkos tome, navodi se, mediji u Srbiji su izveštavali selektivno i tendenciozno i uopšte se nisu fokusirali na taj deo, već samo na Branka Stefanovića, oca ministra policije, koji u čitavom poslu učestvuje kao predstavnik firme GIM.

„Srpski mediji dali su takvu interpretaciju da je u centar pažnje stavljen upravo B. Stefanović, kao učesnik u navodno ilegalnom i koruptivnom međunarodnom poslu s oružjem. Ove delove istraživanja prvi su i uz to najobimnije eksploatisali mediji koji kritički izveštavaju o Vladi Srbije - BIRN, N1, Danas, Vreme, NIN), pri čemu su se malo ili nikako pozabavili glavnim istraživačkim nalazom odnosno kritikom Vlade SAD za navodno nelegalno doturanje oružja islamskim teroristima“, piše navodno u tajnoj analizi.

Ne objašnjavajući zašto bi američkim analitičarima smetalo što su se domaći mediji, logično, više interesovali za umešanost oca ministra policije Republike Srbije pre nego na poslove SAD-a sa naoružanjem, Alo nastavlja:

„Objektivno, naši podaci govore da Nebojša Stefanović nije učestvovao ni na koji način u pomenutim transakcijama niti u bilo kojim drugim nelegalnim poslovima. Niti je ikada i na bilo koji način protežirao svog oca u poslovima sa prometom oružja. Permanentni napadi novinara KRIK-a, BIRN-a, NIN-a i sličnih na njega deo su organizovane višemesečne kampanje koju protiv njega vode navedeni portali i mediji“, navodno pišu Amerikanci u svom izveštaju.

Nije poznato koja bi to ozbiljna istraživačka agencija ili služba jezikom tabloida tvrdila da istraživački novinari „vode kampanju protiv ministra“, ali i pozivala na ukidanje finansiranja medija koji se ovime bave.

„S obzirom na navedene činjenice, predlažemo da Vlada SAD (ambasada SAD u Beogradu, Sofiji, Skoplju i Sarajevu) ozbiljno preispita finansiranje medija i portala koji prenose ovakva tendenciozna, zlonamerna i fabrikovana istraživanja i tekstove“, navodno piše ova služba.

Iz Ambasade SAD u Beogradu za Raskrikavanje kažu da im nije poznato da takav dokument postoji, a kada je reč o navodima da će tražiti od Vlade SAD da se prestane sa finansiranjem nezavisnih medija, ističu:

„Ambasada SAD će nastaviti da ponosno pruža otvorenu podršku programima koje sprovode lokalni partneri, a tiču se poboljšanja medijske pismenosti, jačanja nezavisnosti medija i podsticanja razvoja pluralističkog civilnog društva“, zaključuju iz ambasade.
  Vest
RTS i dalje odbija da dostavi podatke o poslovanju sa „Dajrekt medijom“
Radio televizija Srbije (RTS) opet je odbila da novinarki Raskrikavanja dostavi ugovore sa firmom ...
  Lažna vest
Kokan Mladenović nije pozivao na građanski rat
Nazivajući ga „bolesnim, žutim hejterom“, Informer je optužio reditelja Kokana Mladenovića d...
  Vest
Kurir, Srpski telegraf, Nove kikindske i Informer prekršili Kodeks
Zbog kršenja Kodeksa novinara Srbije, tabloidi Srpski telegraf i Informer, kao i nedeljnik Nove kik...
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: