raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Kurir tužio Raskrikavanje i još šest medija, traži 11 miliona dinara
06.12.2023.    Milica Ljubičić    Foto: Raskrikavanje
Izdavač provladinog tabloida Kurir tužio je KRIK i izdavače još šest medija zbog nelojalne konkurencije i narušavanja ugleda. Tužbu su podneli zbog analize Raskrikavanja kojom smo utvrdili da je na naslovnim stranama Kurira 2022. godine bilo najmanje 122 neutemeljene, pristrasne ili manipulativne vesti. Kurir tvrdi da smo tom analizom narušili njihov poslovni ugled, zbog čega traže isplatu od 11 miliona dinara. Urednica Raskrikavanja Vesna Radojević smatra da analize o lažnim vestima nisu narušavanje konkurencije, već ozbiljan novinarski posao koji ukazuje na goruće probleme u srpskim medijima - česte manipulacije i obračune sa političkim neistomišljenicima.
Mondo INC, odnedavni izdavač Kurira tužio je KRIK pred Privrednim sudom u Beogradu zbog analize Raskrikavanja u kojoj smo izbrojali skoro 1.200 manipulativnih tekstova na naslovnim stranama pet dnevnih novina tokom 2022 godine. Pored analize, Mondu smeta i drugi tekst koji je Raskrikavanje objavilo istog dana, u kome smo izračunali da je istovremeno više od 800 hiljada evra izdvojeno iz budžeta za medije koji su bili predmet naše analize.Ovo je druga tužba Kurira protiv KRIK-a.

Pored KRIK-a, Mondo je tužio i izdavače portala Cenzolovka, N1 i Danas, zatim Nedeljnik, agenciju Fonet i Media Daily iz Zagreba zbog prenošenja našeg istraživanja.

Mondo tvrdi da je Raskrikavanje u dva teksta objavilo neistinite i uvredljive tvrdnje, te da je reč o nepoštenoj tržišnoj utakmici čime mu je narušen poslovni ugled. Izdavač Kurira traži da mu KRIK sa drugim medijima koje je tužio, a koji su preneli naše tekstove, isplati 11 miliona dinara.

„Evidentno je da je analiza samo paravan za objavljivanje uvredljivih i neistinitinih informacija koje narušavaju poslovni ugled tužioca, a da su tvrdnje koje je prvooptuženi naveo u svojim tekstovima iznete paušalno, uz primenu subjektivištičkog pristupa i doživljaja tužiočevog rada bez ikakvog dokaznog utemeljenja”, navodi Mondo u tužbi.

Urednica portala Raskrikavanje, Vesna Radojević kaže da naše analize nisu paušalne jer za svaku ocenu postoji argumentacija. Napominje da je suština Raskrikavanja da podseti da je suština novinarskog posla da kontroliše vlast i istinito obaveštava javnost, a ne da služi za manipulaciju i obračun sa političkim protivnicima.

„Kao što Kurir to već zna i u analizi ali i u drugim tekstovima kojima se bavimo njihovim izveštavanjem, jasno stavimo do znanja šta je argumentacija iza naših tvrdnjii. Da to nije tako, Kurir ne bi u više navrata ispravljao svoje tekstove upravo zbog naših tekstova”.

„Kurir i po oceni Saveta za štampu, ali i po oceni drugih medija za proveru tvrdnji, često ne poštuje novinarske standarde i krši Kodeks novinara Srbije. Te činjenice mogu da se promene samo drugačijim i profesionalnijim izveštavanjem, a ne tužbama”, smatra Radojević.

Dodaje i to da činjenica da su ovim tužbama obuhvaćeni i neki mediji koji su preneli anailzu Raskrikavanja, govori o tome da Kurir želi da obeshrabri sve koji bi želeli da naša istraživanja prenose.

Raskrikavanje godinama unazad objavljuje analizu naslovnih strana dnevnih novina u Srbiji, prema metodologiji ocenjivanja koja je dostupna na našem sajtu. Tokom prošle godine smo na naslovnim stranama Informera, Srpskog telegrafa, Aloa, Večernjih novosti i Kurira pronašli najmanje 1.174 manipulativna naslova, najčešće u vidu neutemeljenih ili pristrasnih tvrdnji, dezinformacija ili manipulacija činjenicama. Raskrikavanje je na naslovnim stranama Kurira izbrojalo najmanje 122 neutemeljene, pristrasne i manipulativne tvrdnje.

Izdavači ovih medija su istovremeno iz državnog bužeta, preko konkursa za sufinansiranje medijskih projekata i preko ugovora koje su sklapali sa državnim institucijama dobili više od 800 hiljada evra tokom prošle godine. Među njima se nalazi i donedavni izdavač Kurira, kompanija Adria Media Group koja je na konkursima za projektno sufinansiranje medija i preko javnih nabavki dobila ukupno 141 hiljadu evra.

Adria Media Group, bivši izdavač Kurira je i 2021. tužila KRIK Privrednom sudu zbog nelojalne konkurencije, takođe nakon analize Raskrikavanja u kojoj smo izbrojali najmanje 163 lažne, neutemeljene ili manipulativne vesti na naslovnim stranama Kurira. Adria Media Group je i tada tužila medije koji su preneli našu analizu i tražila 11 miliona dinara za naknadu štete. Postupak je u toku pred Privrednim sudom u Beogradu.
  Vest
Odbačena Tanjugova tužba protiv urednika Fejk njuz tragača
Treći osnovni sud u Beogradu odbacio je tužbu novinske agencije Tanjug protiv urednika Fejk njuz t...
  Analiza
Naslovne strane 2023: Šest novina, više od 1150 manipulacija
Najmanje 1.154 manipulacije prošle godine Raskrikavanje je izbrojalo na naslovnim stranama šest dn...
  Vest
Igor Žeželj ugasio Adria media group, novi izdavač Kurira njegova druga firma - Mondo
Kompanija Adria Media Group, dugogodišnji izdavač Kurira, obrisana je početkom avgusta iz poslov...
Tužba
Kurir
mediji
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011/420-43-04
Raskrikavanje na društvenim mrežama: