raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Šest portala za tri meseca napravilo više od 2.800 prekrašaja Kodeksa novinara
30.09.2020.    Milica Ljubičić    Foto: Pixabay / USA-Reiseblogger
Šest portala je za tri meseca u ovoj godini napravilo čak 2.829 prekršaja Kodeksa novinara u više od hiljadu i po tekstova, pokazuju rezultati monitoringa Saveta za štampu. Najviše prekršaja bilo je na portalima Srbija danas, Telegraf i Espreso, dok je portal 021 napravio najmanji broj povreda.
U aprilu, maju i junu ove godine, u 1.654 članka šest onlajn medija - Srbija danas, Telegraf, Espreso, 021, Mondo i B92 napravili su 2.829 prekršaja Kodeksa novinara. Najveći broj povreda Kodeksa imao je portal Srbija danas - čak 1.268 u 606 tekstova. Telegraf je napravio 856 prekršaja, a portal Espreso 495 prekršaja. Kodeks novinara Srbije znatno manje su kršili portali B92 - 116 prekršaja, Mondo 56 prekršaja, ai portal 021 iz Novog Sada imali su najmanje prekršaja - 38 prekršaja.

Mediji su najviše kršili poglavlje koje se odnosi na istinitost izveštavanja jer su po rečima članice istraživačkog tima, Aleksandre Grigorov novinari birali izjave „kojima se prenose pretpostavke i nagađanja ili su kreirali delove teksta u kojima navode optužbe ili glasine, poistovećuju činjenice i komentare, dopuštaju samo jednoj strani da pojasni i zauzme svoje stavove“.

Grigorov je rekla i da se kršenje kodeksa koje se odnosi na zaštitu privatnosti najviše krši u rubrici hronika, pri čemu je česta pojava otkrivanja podataka žrtvi – „u jednoj vesti se otkrije ime, u drugoj vesti se otkrije adresa, u trećoj fotografija i kada složimo sve te vesti dobijamo kompletnu sliku o osobi koja je predmet vesti”.

Ovim internet portalima nije bilo strano ni kršenje pretpostavke nevinosti kao i da objavljivanje neprimerenog sadražaja.

„Ovi prekršaji su najviše puta zabeleženi u rubrici šoubiznis i to u transkriptima svađa iz rijalitija i u hronici tokom prenošenja detalja iz nesreće”, rekla je Grigorov.

Prema podacima iz registra medija, portal Srbija danas u vlasništvu je Aleksandre Martinović, nekadašnje suvlasnice firme „Prointer Solutions“ čiji je jedan od vlasnika Slobodan Kvrgić, po tvrdnjama opozicionih partija, blizak Srpskoj naprednoj stranci.

Srbija danas je čest dobitnik sredstava na opštinskim konkursima za projektno sufinansiranje.

Prema podacima baze Kešformisanje Srbija danas doo, izdavač portala Srbija danas je na ime projektnog sufinansiranja samo u 2017. i 2018. dobio više od 13 miliona dinara. Kako smo ranije pisali, ova firma dobija novac i preko povezanih firmi, agencija njihovih zaposlenih ili preduzeća u kojima imaju vlasništvo.

Portal Telegraf u vlasništvu je Srećka Miodragovića, savetnika Veselina Jevrosimovića, vlasnika „ComTrade“ grupe. Iako Jevrosimović nije formalno vlasnik ovog portala, Savet za borbu protiv korupcije je u svom izveštaju iz 2015. godine naveo da on zapravo stoji iza.

Portal Espreso u vlasništvu je kompanije „Adria media group“ Igora Žeželja.

Komisija za žalbe Saveta za štampu je od početka ove godine dobila 130 žalbi što je duplo više u odnosu na prethodnu godinu.

„Ohrabrujuća je činjenica što više ljudi zna da može da nam se obrati i da očekuje da preko Saveta za štampu može da ostvari svoja prava koja su im ugrožena”, rekla je generalna sekretarka Saveta za štampu, Gordana Novaković.

„Medijacijom između redakcija i onoga ko se žali, rešeno je deset žalbi, što znači da su mediji objavili odgovor ili uklonili tekst ili komentar ili šta je već podnosilac žalbe tražio”, objasnila je Novaković.

Najveći broj žalbi podneli su građani (88), potom nevladine organizacije (22), dok su mediji ili novinari na trećem mestu po borju podnetih žalbi (18).

Najveći broj žalbi odnosi se na kršenje istinitosti izveštavanja, a čest problem je i novinarska pažnja kada novinari izostavljaju bitne činjenice. Nepoštovanje privatnosti takođe je sve češći razlog zbog kojeg se građani obraćaju Komisiji za žalbe, zaključila je Novaković.

Član Komisije za žalbe, Bojan Cvejić podsetio je da dve top teme u ovom prvom polugodištu – izbori I korona, nisu bili čest predmet diskusije na sednicama Komisije za žalbe.

Cvejić je međutim naglasio da je Komisija imala dosta žalbi jednih lokalnih na druge lokalne medije. „To su slučajevi da se neko žali da je prepisao tekst, a da nije naveo izvor. Imamo i kampanje na lokalu koje se vode protiv neke ličnosti ili ih mediji vode jedni protiv drugih”, zaključio je Cvejić
  Vest
Index on Censorship: I Srbija za vreme pandemije ugrožava medijske slobode
Beležeći ugrožavanje medijskih sloboda za vreme pandemije novog virusa korona organizacija „Ind...
  Vest
Urednica portala Kossev: Moje privođenje je bila „klasična sačekuša“
Kosovska policija privela je danas nešto posle 14 časova urednicu portala KoSSev Tatjanu Lazarevi...
  Vest
RTS skinuo sa programa TV Mrežu, nezvanično zbog priloga o rekonstrukciji Trga Republike
Posle punih 19 godina RTS je bez objašnjenja odlučila da više ne emituje magazin TV Mreža. Kako ...
kodeks novinara Srbije
sloboda medija
portali
Adria media group
Srbija danas
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: