raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Analiza
Izvorni članak je objavljen 23.02.2022. (Informer)
Tabloidi u Srbiji na strani Rusije u njenom sukobu sa Ukrajinom
23.02.2022.    Marija Vučić    Vladimir Putin; Foto: Maxpixel
„Putin odlučio“, „Putin matirao Ukrajinu“, „Putin šokirao zapad, „Putin doneo slobodu Donbasu“ - na naslovnim stranama tabloida ruski predsednik je i ovih dana predstavljen kao lider čelične ruke koji se radikalnim, ali pravičnim merama suprotstavlja globalističkom Zapadu. Dok Aleksandar Vučić izjavljuje kako Srbija mora da očuva svoj neutralni status u rusko-ukrajinskom sukobu koji sve više eskalira, prorežimski tabloidi se otvoreno svrstavaju na rusku stranu.
Tenzije između Rusije i Ukrajine, koje traju već godinama, poslednjih dana eksaliraju u sve veći sukob nakon što je Putin - protiveći se ulasku Ukrajine u NATO - počeo da raspoređuje ruske vojnike oko granice. Pre par dana se situacija dodatno zakomplikovala ruskim priznanjem Donjecka i Luganska - regionima koji su 2014. godine proglasili nezavisnost od Ukrajine. Sa liderima ovih samoproglašenih republika, Putin je potpisao i sporazum o vojnoj saradnji što Rusiji omogućava da tamo pošalje svoje vojne trupe.

Komplikovana međunarodna situacija na istoku Ukrajine otvara mnoga pitanja - hoće li biti rata, kakve će biti ekonomske posledice sankcija koje Zapad uvodi Rusiji i kako će se Srbija postaviti u celom tom slučaju. Postavlja se i pitanje dvostrukih standarda međunarodne zajednice u pogledu priznavanja Kosova i odricanja nezavisnosti ukrajinskih samoproglašenih republika, pitanje ruskog negiranja ukrajinskog suvereniteta i pretenzija na tamošnje teritorije, ali i najvažnije - kakve će posledice ovog sukoba trpeti obični građani.

Umesto analitičkih odgovora na ova i brojna druga pitanja, tabloidi u Srbiji posežu za pojednostavljenom, crno-belom slikom sveta. Na naslovnim stranama ovih dana čitaoci imaju prilike da vide red paničnih najava rata, red oduševljavanja Putinovim „pravičnim“ postupcima, ali i neutemeljene naslove poput „Ukrajina napala Rusiju“ u Informeru.

Sudeći po tabloidima, rusko-ukrajinski sukob izgleda ovako: beskrupulozni Zapad drži pod šapom Ukrajinu, čija „marionetska vlada“ želi da uđe u NATO. Pravični Putin, koji čeličnom rukom brani interese svoje zemlje i svih zemalja koje nisu članice NATO, to ne dozvoljava. Zapad i „ratnohuškački režim“ u Ukrajini su Putina uporno provocirali i testirali njegovo strpljenje u prethodnom periodu pokušavajući da ga „uvuku u oružani sukob“, ali je Putin odolevao „pozivajući Zapad da se urazumi“.

   Foto: Informer

Međutim, onda su „provokacije“ otišle toliko daleko da je na kraju „Ukrajina napala Rusiju“, prema pisanju Informera.

Naime, ruske vlasti saopštile su da je njihova vojska ubila petoro ukrajinskih vojnika koji su navodno prešli u teritoriju Rusije. Ukrajinske vlasti su to, prema izveštavanju Gardijana, demantovale. U međuvremenu, i SAD su saopštile da je reč o dezinformaciji „puštenoj“ sa ruske strane kako bi se opravdala ruska agresija. Demanti je u Informeru dobio par rečenica na dnu strane.
   Foto: Informer

Nakon ove nepotvrđene „ukrajinske agresije“, Putin je, prema pisanju naših tabloida, „odlučio“ -„jednim potezom je smirio ratnohuškački režim u Ukrajini“ svojim priznanjem nezavisnosti Donjecka i Luganska i najavom da će tamo poslati „mirovne snage“, čime ih je sve „iznenadio“ i „šokirao“ .
   Foto: Kurir

   Foto: Alo

   Foto: Informer


Ukrajinci su se zbog ovoga „smirili“ i „spustili loptu“, a političari sa Zapada „pobesneli“, kako piše Informer. U interpretaciji Alo-a, Zapad je ostao zatečen i „mlak“ u svojim reakcijama - najavljivali su, kako piše ovaj tabloid, žestoke odgovore na rusko priznanje samoproglašenih republika, a na kraju „nisu učinili gotovo ništa“. Sličnog stava je i Srpski telegraf koji kaže da „Bajden ne sme da udari na Putina“. U crno-belom svetu ovih tabloida, Putin se tradicionalno predstavlja kao svemoguć i odlučan, dok je Zapad zao i beskrupulozan, ali plašljiv, i ne sme da izaziva Putinovoj snazi.

Ono što Zapad - koji se protivi nezavisnosti ovih samoproglašenih republika i najavama „mirovne misije“ - vidi kao akt agresije, domaći tabloidi vide drugačije - kao obezbeđivanje mira. Današnji Objektiv čak piše da je „Putin doneo slobodu Donbasu“.
   Foto: Objektiv

Bez ikakve kritičke distance se prenose Putinove izjave o tome da je Ukrajina veštačka tvorevina koja je uvek pripadala Rusiji, a na isti, pristrasan način, izveštava se i o samom priznanju Donjecka i Luganska od strane Rusije. Putinove otvorene pretenzije na ukrajinske teritorije, naši tabloidi vide kao zadovoljavanje pravde - kao što je Zapad „oteo“ Kosovo od Srbije, isto tako je i Putin „pocepao“ Ukrajinu, piše Srpski telegraf.
   Foto: Srpski telegraf

Ovaj tabloid je otišao najdalje u svojoj pristrasnosti i oduševljavanju Putinovim akcijama - u jučerašnjem broju objavljen je tekst „Putin šalje vojsku da spoji Srbiju i Srpsku“ i to „čim reši problem sa Ukrajinom“. Kažu da ovo „tvrde Britanci“.

Međutim, u pitanju je preslobodna i pristrasna interpretacija izjave britanske ministarke spoljnih poslova Liz Tras, koja je rekla da Putin neće stati kod Ukrajine, i da će, ako ne bude zaustavljen u svojim pokušajima da napravi „Veliku Rusiju“ kakva je postojala do raspada SSSR, posegnuti za drugim zemljama.

„Baltičke zemlje su u riziku. Zapadni Balkan takođe“, rekla je Tras, a Srpski telegraf je od ovoga napravio naslov „Putin šalje vojsku da spoji Srbiju i Srpsku“.

Vučićeva „kritika“ tabloida

Paralelno sa svrstavanjem tabloida na stranu Rusije, Vučić u svojim izjavama tvrdi da želi da Srbija ostane što više neutralna u ovom sukobu.

„Naša pozicija nije laka (...) Nakon odluke predsednika Putina politički pritisci na Srbiju biće mnogo veći (...) Ono što sam doživeo u prethodna tri dana i ono što očekujem da tek sledi u političkom smislu nimalo neće biti lak period za Srbiju“, rekao je Vučić i dodao da je „naša politika ka EU, ali bez kvarenja odnosa sa Rusijom i Kinom“.

On je, međutim, odbio da osudi rusko priznanje dveju samoproglašenih republika, rekavši da će to uraditi ukoliko ukrajinski predsednik prvi osudi NATO agresiju na Srbiju 1999. godine.

Napominjući da je važno da „pokušamo da budemo mirni i da se kroz svetsku krizu provučemo bez ogrebotina“, Vučić je prokomentarisao pisanje prorežimskih tabloida rečima da mi „sebi nanosimo štetu“.

„Kad pogledate naše naslove, vidite da u 80 odsto medija ne postoji nikakva objektivnost, već su tih 80 odsto medija na ruskoj strani, a tih preostalih 20 odsto su apriori protiv Rusa“, rekao je on.

Da li se tabloidi ovog puta oglušuju o Vučićevu politiku kojoj se redovno povinuju u izveštavanjima? Dojče Vele u svojoj analizi implicira da Vučićeva kritika neobjektivnosti medija nije iskrena.

„Vučić je previše iskusan da sebi na međunarodnom parketu dozvoli jeftina proklizavanja, pa oduševljavanje ruskom vojnom akcijom ostavlja tabloidima“, piše Dojče Vele.

Tabloidi inače su poslednjih meseci u više navrata „najavljivali“ rat između Rusije i Ukrajine, a u tim najavama su Ukrajina i Zapad bili isključivo predstavljani kao negativci, a Rusija i Putin kao pozitivna strana. Analizu ovog izveštavanja, koje su radili fekt-čekerski portali iz regiona, pogledajte ovde.
  Manipulisanje činjenicama
Voditeljka Jelena Obućina pretila Vučiću u uvodu Dnevnika? Laž.
„Vučiću ili priznaj Kosovo ili ćeš biti pokopan - tajkunski mediji ponovo prete predsedniku Sr...
  Istraživanje
Analysis of 4,000 domestic media articles on the war in Ukraine: The dominance of the pro-Russian narrative
Raskrikavanje analysed more than 4,000 articles about the war in Ukraine that were published in Vece...
  Vest
Raša Tudej pokrenula sajt u Srbiji, najavljuju i televiziju do 2024. godine
Ruska državna televizija Raša Tudej od danas je startovala sa sajtom na srpskom jeziku, RT Balkan,...
Mediji koji su takođe objavili ovu vest:
 Alo
 Srpski telegraf
 Kurir
 Objektiv
Rusija
Ukrajina
Tabloidi
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: