raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Vest
Telekom: Ne kršimo zakon pokretanjem TV Euronews Srbija
14.05.2021.    Marija Vučić    Foto: Telekom Srbija
Na tvrdnje da Telekom krši medijske zakone pokretanjem TV Euronews Srbija, s obzirom na to da oni propisuju povlačenje države iz medija, iz ovog preduzeća za Raskrikavanje decidirano tvrde: „Telekom Srbija ne krši zakon“. Navode da se na njih ne odnose pomenuta zakonska ograničenja jer se oni ne finansiraju iz državnog budžeta već od svojih poslova.
Najave da će uskoro krenuti sa radom TV Euronews Srbija koji je u stoprocentnom vlasništvu Telekomove firme Arena Channels Group, postavile su pitanja u javnosti u pogledu zakonitosti ovog posla.

Kako je nedavno na Tviteru tvrdio direktor Newsmax Adria Slobodan Georgiev, pokretanjem Euronews kanala Telekom krši medijske zakone prema kojima država ne može biti vlasnik medija. Naime, Zakon o javnom informisanju i medijima donet 2014. godine predvideo je da mediji moraju biti privatizovani i da država mora da se povuče iz vlasništva nad njima. Osim toga, i Zakon o elektronskim medijima navodi da imalac dozvole (odnosno vlasnik kanala) ne može da bude država, kao ni firma „čija su sredstva u celini ili delom u javnoj svojini“.

To što je Republika Srbija većinski akcionar Telekoma, prema mišljenju odgovornih u Telekomu „nije od značaja“ za ovu temu, kako kažu za Raskrikavanje.

„Telekom Srbija ne krši zakon. Ograničenja koja poznaju propisi za oblast delovanja elektronskih medija odnose se na subjekte čije se poslovanje finansira sredstvima iz državnog budžeta. Telekom Srbija svoje poslovanje ne finansira sredstvima iz državnog budžeta“, navode i kažu da je Telekom „akcionarsko društvo koje je kao i sva akcionarska društva izdavanjem akcija steklo svoju sopstvenu imovinu kojom posluje“.

Oni podsećaju i na činjenicu da je i Regulatorno telo za elektronske medije dalo dozvolu za pokretanje kanala firmi Arena Channels Group.

Istu dozvolu, podsećamo, dobili su od REM-a i za niz Arena Sport kanala, čiji je izdavač takođe Arena Channels Group (nekada HD-Win).

REM: Sve po zakonu

Iz REM-a za Raskrikavanje navode da su dozvolu za emitovanje kanala Euronews Srbija izdali u septembru 2020. godine i to na osnovu iste odredbe koja je važila 2012. godine kada je na snazi bio Zakon o radiodifuziji i kada su izdali dozvolu za Arenu sport.

Tada su, kako kažu, tražili i dobili mišljenje od Ministarstva informisanja o tome da li vlasnička struktura Arene Sport predstavlja zakonsku prepreku za izdavanje dozvole. Iz Ministarstva su im rekli da prepreka nema.

„Ministarstvo je dostavilo mišljenje zasnovano na činjenici da učešće Republike Sbije u akcijskom kapitalu Telekoma kao jednom od osnivača Arene sport „ne može predstavljati zakonsku prepreku za izdavanje dozvole budući da je Telekom Srbija otvoreno akcionarsko društvo koje kao takvo ravnopravno učestvuje na tržištu roba, usluga i kapitala i pritom se ne finansira iz javnih prihoda već isključivo od delatnosti koju obavlja““, navode iz REM-a za Raskrikavanje.

Ipak, da je stvar podložna različitim tumačenjima svedoči i činjenica da i članica Saveta za borbu protiv korupcije Jelisaveta Vasilić smatra da Telekom jeste u državnoj, javnoj svojini, jer ga je „osnovala država radi korišćenja i upravljanja telekomunikacionim mrežama“.

„Telekom tvrdi da nije u javnoj svojini i da se na njega ne primenjuje Zakon o javnoj svojini. Na taj način pokušava da izbegne primenu zakona koji reguliše određene kontrole nosilaca javne svojine“, navodi Vasilić u tekstu za Danas.

Inače, 58 odsto Telekomovih akcija poseduje Republika Srbija, 20 odsto sam Telekom, a ostatak čine mali akcionari.

Euronews je poslednji u nizu Telekomovih poduhvata na medijskom tržištu nakon što su kupili niz kablovskih operatera među kojima i Kopernikus. Otvaranje kanala Euronews je 2019. godine najavio i sam Telekom ali i Vučićeva savetnica za medije Suzana Vasiljević. Reč je o zajedničkom poslu Telekoma i kompanije Euronews sa sedištem u Francuskoj koja na tlu Evrope ima više redakcija.

Iz Telekoma za Raskrikavanje nisu želeli da govore o detaljima ovog poslovnog aranžmana. Kako kažu, u skladu sa zaključenim ugovorom, uređivačka politika će biti isključivo u nadležnosti Euronews-a, dok finansije ostaju tajna. Nisu odgovorili na pitanje da li će medijska kuća Euronews imati uticaja i upliva u finansije.

„Traženi podaci su deo ugovornog aranžmana sa Euronews-om tako da nemamo pravo na obelodanjivanje tih elemenata“, navode iz Telekoma.

Podsetimo, za potrebe pokretanja ovog kanala koji će biti emitovan preko Telekomovih digitalnih platformi, ovo preduzeće je u julu 2019. godine, preko svoje ćerke-firme HD Win (koja se od marta 2020. godine zove Arena Channels Group), osnovao firmu Euronews DOO. Firma je dve godine (2019. i 2020. godine) poslovala sa ukupnim gubicima od oko 370.000 evra, kako pokazuju finansijski izveštaji. Ovi izveštaji takođe pokazuju i da je u firmu Telekom dosad uložio 103 miliona dinara (oko 880.000 evra) novčanog i 3,7 miliona dinara (oko 31.000 evra) nenovčanog kapitala i to u vidu dva automobila - jedne škodu i jednog BMW-a.
  Vest
Ugovor Telekoma: 38 miliona evra za Žeželjevu firmu
Potpredsednica opozicione Stranke slobode i pravde Marinika Tepić podelila je danas novinarima ugov...
  Vest
Telekom najavljuje tužbu protiv Junajted medije, ne odgovaraju na javnu ponudu da u program vrate samo N1
Čelnici Telekoma Srbije su na današnjoj konferenciji za medije najavili tužbu protiv Junajted med...
Poverenik: Telekom da KRIK-u dostavi ugovor o kupovini Kopernikusa
Poverenik za informacije od javnog značaja naložio je državnom preduzeću Telekom Srbija da dosta...
Telekom Srbija
Euronews Srbija
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: