raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Manipulisanje činjenicama
  Propaganda
Izvorni članak je objavljen 17.08.2020. (Srpski telegraf)
Vučić u očima Srpskog telegrafa: Živi u garsonjeri dok mu kritičari „lome kičmu“
17.08.2020.    Milica Ljubičić    Aleksandar Vučić; Foto: Commons Wikimedia/ Flickr/ Leon. E. Panetta
„Opšti juriš na predsednika Srbije - KRIVAC SVIMA ZA SVE!” - poruka je koja se u četvrtak pojavila na naslovnoj strani Srpskog telegrafa, dok na prvim stranama, ovaj prorežimski tabloid navodi 12 oblasti u kojima „šta god Vučić uradio ili ne uradio, rekao ili prećutao, nemoguće je da ne dobije packe od dežurnih kritičara”. Međutim, pored preuveličanog predstavljanja Vučića kao „mete” svih kritičara - od vakcine za Covid-19, preko sportskih rezultata, do džempera koji nosi, Srpski telegraf je u tekstu izneo i nekoliko netačnih tvrdnji koje je Raskrikavanje analiziralo.
Skroman predsednik - garsonjera i plata od 135 hiljada dinara

„U imovinskoj karti srpskog predsednika upisano je da je kupio stan, zapravo garsonjeru od 30 kvadrata, da ima platu od 135 hiljada dinara i nešto ušteđevine”, naveo je Telegraf, implicirajući na njegovu skromnu imovinu.

Međutim, prema podacima iz Krikove baze imovine političara (maj 2017), odmah pored skromne garsonjere od 30 kvadrata u Beogradu, nalazi se stan veličine 104 metra kvadratna, u vlasništvu predsednikove supruge Tamare Đukanović. Stan je kupila u maju 2013. godine za 135 hiljada evra od Slobodana Kvrgića, vlasnika kompanije „WinWin”, za kog opozicija tvrdi da je blizak predsedniku.

Vučićeva porodica poseduje još tri stana Beogradu, dok je u Jajincima smeštena najvrednija nepokretnost - kuća površine 209 metara kvadratnih. Vučićevi roditelji vlasnici su skoro pet hektara zemljišta u Vojvodini i oko tri hektara šuma, voćnjaka, livada i njiva u Bogojnu u Bosni i Hercegovini, gde imaju i kuću i dvorište, pokazuje Krikova baza.

Urednik svih medija?

„Predsedniku spočitavaju da ga previše ima u medijima, ali kad ga nema onda ga osuđuju što se ne oglašava”, navodi Srpski telegraf, dodajući da zato deo opozicije Vučića naziva - „glavnim urednikom svih medija”.

Nedavna analiza međunarodne organizacije, Fridom haus (Freedom House), pokazala je da medije u Srbiji u velikoj meri kontroliše vlast jer su ljudi bliski SNS-u privatizovali nekoliko medija, a posebno je istaknut visoki zvaničnik SNS-a koji je kupio dve televizije sa nacionalnom frekcencijom, preneo je Glas Amerike.

Prema istraživanjima koje je sproveo Birodi, tokom epidemije Covida-19 i predizborne kampanje, upravo je Aleksandar Vučić, jedan od dominantnih aktera u centralnim informativnim emisijama televizija sa nacionalnom frekvencijom. Najviše vremena posvetila mu je televizija Pink, predstavljajući ga izrazito pozitivno.

„Medijska zakonitost dugog trajanja potvrdila se i tokom ove predizborne kampanje – Aleksandar Vučić je medijski suveren. Na svim monitorisanim televizijama dominira Aleksandar Vučić, kod koga se do neraspoznatljivosti stapaju državna i stranačka funkcija”, navodi Birodi.

I druga istraživanja pokazuju slično - pored velike minutaže, predsednik je na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću i većini štampanih medija, predstavljen u pozitivnom tonu, te brojne organizacije upozoravaju da većini medija nedostaje kritički osvrt na njegovu politiku.

Rezultati monitoringa koji je tokom januara ove godine sprovela CRTA pokazuju da je u ovom periodu predsednik bio dominantno zastupljen na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću. U tom periodu o njegovim aktivnostima najviše se izveštavalo i u centralnoj informativnoj emisiji RTS-a - Dnevniku 2.

Kako bi ga dodatno „odbranila”, novinarka Srpskog telegrafa, navodi da „Vučić nikada nije pozvao urednike Srpskog telegrafa, da bi uticao na uređivačku politiku”.

Sreću da bez pritisaka uređuje emisiju, međutim, nije imala novinarka i urednica emisije „ Utisak nedelje”,Olja Bećković, koja je u intervjuu za Istinomer, (2014. godine) govorila kako ju je tadašnji premijer Vučić zvao svaki put kada bi bio nezadovoljan gostima ili kritikama koje su u njenoj emisiji upućene vlastima.

„Nezadovoljan je naslovom koji je bio u nekom predlogu, pa će onda pozvati i reći da su mu baš i majka i brat govorili da ja njega mrzim, ali on nije verovao, ali mu je sad jasno da ga mrzim. I sad vi meni recite da li je to pritisak ili nije”?

„Mislila sam da je za sve nas važnije da imamo još 30 emisija „Utiska nedelje“, nego da odmah progovorim o pritiscima“, rekla je Bećković tada za Istinomer.

Da pritisci „preko poziva” postoje i dalje, pokazuju i svedočenja novinara u okviru istraživanja „Kontrola i sloboda medija”, koje je pre dve godine objavila Fondacija „Slavko Ćuruvija”.

„Mi u redakciji čujemo samo „zvao je ovaj“. Mi nikada ne znamo ko je taj „ovaj“. Znamo samo da su zvali... Urednici glavne informativne emisije uvek imaju telefon kod sebe kad je frka. Vidi se ta bojazan kod urednika da će neko nazvati, vrlo bitan, ako sve ne bude urađeno kako treba”, izjavio je tada novinar Javnog servisa.

Novinar dnevnog lista naveo je da najčešći pritisak dolazi od osoba zaduženih za medije, te da je ova vlast uvela mnoštvo PR-ova - „to su često bivši novinari zato što oni znaju novinare, te se očekuje da koriste lična poznastva”.

Komšije Bugari ljubomorni, pa spletkare

„Prilika da naoružanje prodamo u inostranstvu, bila je povod da se na Srbiju okome komšije”, piše Srpski telegraf, objašnjavajući da je „plasirana priča da je ukrajinska vojska u Donbasu koristila srpsko oružje protiv Rusa”, te da je sve to deo „bugarske spletke”.

Međutim, bugarski portal ArmsWatch prošle godine objavio je dokaze da Ukrajna protiv pobunjenika u Donbasu koristi oružje proizvedeno u srpskoj fabrici Krušik.

„Srbija zvanično nije izvozila oružje u Ukrajnu od početka sukoba između Ukrajne i samoproklamovane države Donjecka Narodna Republika. Ipak, srpsko oružje, proizvedeno 2016. godine koristila je ukrajinska vojska u ratu u Donbasu”, piše na sajtu ArmsWatch.

Vučić je sve ovo demantovao, nazivajući bugarski portal „špijunskom kanalizacijom”, ali dokumenta koja je ArmsWatch objavio kao dokaze, pokazuju da su oružje iz Krušika kupovali Arapski Emirati, a koje se potom našlo u Donbasu.

Izvoznik oružja iz Krušika je privatna srpska kompanija GIM, čiji predstavink je bio Branko Stefanović, otac ministra unutrašnjih poslova, Nebojše Stefanovića.

Srbija će među prvima dobiti vakcinu, ne zna se čiju

Koju god vakcinu protiv Covida-19, Srbija da uveze, kritičarima neće odgovarati, bilo da je to kineska, ruska ili američka, piše Srpski telegraf dodajući da je jedina Vučićeva poruka da će Srbija uvesti onu vakcinu koja bude ispitana i proverena i za koju srpski stručnjci kažu da je najefikasnija.

Kako je Raskrikavanje već pisalo, Vučić je prošlog meseca najavio vakcinu iz zemlje koja je već završila i vakcinu i testiranje, te je daje ugroženoj, posebno predviđenoj populaciji.

„Da sam želeo da vam kažem rekao bih vam već. Ali ja sam suviše ozbiljan čovek i mi uskoro potpisujemo i protokole o saradnji po tom pitanju. Gledaćemo da budemo među prvih 30 zemalja koje će dobiti tu vakcinu“, rekao je on tada.

Njegova izjava međutim izazvala je pažnju u javnosti jer za sada ne postoji zvanično odobrena vakcina, te je ostalo nepoznato na koju državu je predsednik mislio.

Rusija je pre nekoliko dana registrovala „prvu svetsku vakcinu protiv koronavirusa”, uprkos tome što ta vakcina nije ni blizu završetka testiranja jer je do sada upotrebljena samo na dve grupe od po 38 volontera.

Kako je preneo N1, Vučić je povodom ruskog otkrića kazao da on „zna sa kime stručni timovi razgovaraju o vakcini i sa kime imaju potpisane memorandume o saradnji i prate razvoj vakcine kroz prvu, drugu i treću fazu".

Izrazio je i spremnost za pregovaranje sa Rusima, ukoliko srpski stručnjaci ustanove da je vakcina bezbedna. I dalje, međutim, ostaje nepoznato čiju to vakcinu Srbija čeka.

Inače, prema evidenciji Svetske zdravstvene organizacije (SZO), trenutno se ispituje 29 vakcina protiv Covida-19, od kojih se u trećoj (završnoj) fazi nalazi njih šest. Vakcina ruskog Instituta Gamalej i dalje se nalazi u prvoj fazi ispitivanja.
  Vest
Vučić najavio vakcinu „iz zemlje koja je završila testiranje“, ali zvanično takva ne postoji
„U razgovorima smo sa jednom zemljom koja je završila vakcinu i koja već na posebno predviđenoj...
  Lažna vest
Užičko kolo ispred Skupštine: Niti je to preneo CNN, niti su to pristalice SNS
Tviteraš pod nadimkom „Bega bez ega“ objavio je snimak navodnog priloga televizije CNN na kome ...
  Istraživanje
Kako je radila srpska „bot“ armija: 43 miliona tvitova podrške Vučiću
Osam i po hiljada „bot“ naloga Srpske napredne stranke, koje je Tviter nedavno izbrisao, za čet...
Aleksandar Vučić
tabloidi
mediji
lažne vesti
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: