raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Istraživanja
  Analiza
Made in USA: Više od decenije merenja istine

Od kada su početkom ovog veka prve redakcije specijalizovane za proveru tvrdnji političara počele sa radom u Americi pa do danas, industrija „fektčekerskih“ organizacija prilično je porasla. Prema podacima Pointer instituta danas postoje 44 takve redakcije u Sjedinjenim Američkim Državama, a širom sveta više od 130. Politifakt, jedan od pionira faktčekerskih organizacija, 2009. je za projekat „Obamametar“ dobio Pulicerovu nagradu. Posebnu redakciju koja proverava izjave zvaničnika ima i jedan od najuglednijih listova na svetu - Vašington post.

24.10.2018.
  Analiza
Da li bi vlade trebalo da se mešaju u borbu protiv lažnih vesti

Kada je početkom oktobra predsednik SAD Donald Tramp tvitovao da su ljudi koji protestuju protiv nominacije Breta Kavanoa za sudiju Vrhovnog suda „plaćeni profesionalci koji žele da senatori izgledaju loše“ i dodao da su ih „plaćali Soroš i drugi“, građanima (uglavnom) zemalja jugoistične Evrope ovo je izgledalo kao loša kopija već naučenih izjava njihovih vlastodržaca. Ovo je ipak bio prvi put da Tramp spominje mađarsko - američkog milijardera Džordža Soroša koji je ujedno i pokrovitelj Fondacije za otvoreno društvo.

23.10.2018.
  Istraživanje
Evo kako funkcioniše ruska propaganda u 21. veku

Ruska vlada je tajno finansirala nekoliko naizgled nezavisnih informativnih portala u Istočnoj Evropi koji su objavljivali priče po diktatu Kremlja, saznaje https://www.buzzfeednews.com/article/holgerroonemaa/russia-propaganda-baltics-baltnews==Bazfid Njuz. Tim portalima novac su „upumpavale” kompanije koje je osnivao ruski državni medij Rusija Segodnja, a jedna od njih je i „SPN Media Solutions“ iz Beograda.

31.08.2018.
  Analiza
„Dobro obavešteni izvori“ u tri vesti u jednom izdanju

Sudeći po broju tekstova napisanih bez imena sagovornika, izgleda da su tajni “izvori bliski Srpskom telegrafu” neke od najbolje obaveštenih osoba u Srbiji i regionu. U izdanju ovog tabloida od petka čak tri najvažnije vesti napisane su isključivo na osnovu izjava anonimnih izvora. Od njih smo „saznali“ gde će se nalaziti najavljivani nacionalni stadion, zatim za čija ubistva je korišćen pištolj američkog specijalca Dejvida Korbeta kao i kako izgleda nova mapa Balkana posle susreta Trampa i Putina.

30.07.2018.
  Analiza
Firma Gašićeve supruge dobila dva i po miliona dinara na medijskim konkursima

Firma „ADD production“ u vlasništvu Irene Gašić, supruge direktora Bezbednosno-informativne agencije Bratislava Gašića, dobila je oko dva i po miliona dinara (oko 21.000 evra) na tri ovogodišnja konkursa za medijsko sufinansiranje - u Kruševcu, Ćićevcu i Trsteniku. Upravo zbog dodeljivanja novca ovoj kompaniji Gašić je pre tri godine, kao gradonačelnik Kruševca, bio u sukobu interesa, kako je tada utvrdila Agencija za borbu protiv korupcije.

27.07.2018.
  Analiza
Hiljadu radnika tek za šest godina, od građana Srbije osam miliona evra

Mediji uglavnom prenose izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića o privlačenju stranih investitora nakon što je jutros sa nemačkim investitorima položio kamen temeljac za novu fabriku „Forverk“ kod Čačka. Izveštavaju i da će nakon izgradnje ova fabrika imati hiljadu radnika i da se prostire na više od 40 hiljada kvadrata. Propuštaju međutim da kažu da će ova fabrika punu zaposlenost dostići tek za šest godina, a da će poreski obveznici Srbije za njihova radna mesta dati osam miliona evra.

25.07.2018.
  Analiza
Tabloidi izmišljaju naoružanje iz Rusije, Ministarstvo odbrane krije podatke

Ne prođe nedelja, a da neki od domaćih tabloida ne najavi skoru isporuku naoružanja iz Rusije - raketnog sistema, aviona, tenkova, helikoptera, oklopnih vozila. Realnost je, ipak, sasvim drugačija jer zvanični podaci govore o višestruko većoj pomoći Vojsci Srbije od zemalja članica NATO-a nego od Rusije. Dezinformisanju domaće javnosti doprinosi i gotovo potpuna zatvorenost Ministarstva odbrane koje krije ugovore i druge podatke koje novinari traže, pozivajući se na “vojnu tajnu”. To je slučaj i sa jedinom većom donacijom Ruske Federacije - šest polovnih aviona MIG-29 čije troškove remonta i modernizacije javnost još uvek samo nagađa.

13.07.2018.
  Analiza
Pornografija u rijalitijima uz blagoslov države

Deo seksualnog odnosa dvoje učesnika rijalitija Zadruga, prikazan u živom programu TV Pink na Uskrs 8. aprila popodne ponovo je pokrenuo pitanje neodgovornosti domaćih medija i mlakog reagovanja ili češće nereagovanja nadležnih institucija koje žmure na kršenje zakona. Rijalitije u Srbiji nisu zaobišle ni sumnje na prostituciju - pre dve godine je reagovalo i tužilaštvo zbog sumnji da je učesnica emisije Parovi na TV Happy dobila novac za seks.

19.04.2018.
  Analiza
Spinovi vlasti i medija o formiranju Zajednice srpskih opština

Ovih dana glavni prorežimski mediji ponavljaju parole vlasti da je poruka Evropske unije o formiranju Zajednice srpskih opština (ZSO) po kosovskim zakonima „vrhunski bezobrazluk“. U sveopštoj kakofoniji Informer na današnoj naslovnici Evropsku uniju naziva „šiptarskom bandom“ zaključujući da je zgaženo na sve što je do sada dogovoreno u Briselu. I zvaničnici su burno reagovali, a predsednik Vučić se čak zapitao i „gde piše“ da će se ZSO formirati po kosovskim propisima? Odgovor - u Briselskom sporazumu potpisanom 2013. godine.

12.04.2018.
  naredni članci
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: