raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
  Lažna vest
Izvorni članak je objavljen 24.12.2019. (Večernje novosti)
Švajcarska obaveštajna služba: Ograđujemo se od pisanja Večernjih novosti
24.12.2019.    Marija Vučić    Foto: Raskrikavanje
Procurio tajni dokument švajcarske obaveštajne službe u kome se tvrdi da su Markale bile maslo Bošnjaka, da je Srebrenica vrhunac propagande i da je Al Kaida stvorena da uništi Srbe i Ruse, već dva dana izveštavaju Večernje novosti. Navode da to sve piše u tajnom izveštaju švajcarskih obaveštajaca koji je procurio u tamošnje medije. Iz švajcarske obaveštajne službe, međutim, za Raskrikavanje navode da takav izveštaj ne postoji, da je reč o lažnoj vesti i ograđuju se od pisanja Večernjih novosti.
Teorija da su napade na civile na pijaci Markale 1994. i 1995. u Sarajevu izveli Bošnjaci ima svoje sledbenike već 25 godina. Upravo tu teoriju poslednja dva dana Večernje novosti dokazuju navodnim procurilim dokumentom švajcarske obaveštajne službe.

Tekstom „Probija se istina o Markalama“ Večernje novosti kažu da su oficiri misije UN zaključili da je „masakr najverovatnije sproveden od strane bosanskih vojnih snaga i to prema sopstvenom stanovništvu“.

   Tekstovi Večernjih novosti, 23. i 24. decembar 2019.


Večernje novosti navode da je ove „obaveštajne podatke“ objavio švajcarski portal Swiss Propaganda Research koji se pozvao na tajni izveštaj švajcarske Federalne obaveštajne službe (FIS).

Međutim, tekst „Propaganda u ratu u Jugoslaviji“ (Propaganda in the War on Yugoslavia) objavljen na ovom portalu je nepotpisan i jedan je u nizu tekstova koji šire teorije zavere. U njemu se ređa manje-više sve ono što navode i Večernje novosti - praktično se negiraju najveći ratni zločini srpske strane i predstavljaju se bez dokaza kao zapadna propaganda.

Ipak, za razliku od Večernjih, ovaj portal se ne poziva ni na jedan izvor, pa ni na „tajni dokument švajcarskih obaveštajaca“.

Kako su iz švajcarske Federalne obaveštajne službe (FIS) rekli za Raskrikavanje, nemaju veze s pomenutim tvrdnjama ni švajcarskog portala ni Večernjih novosti, koje im te navode pripisuju.

„Izveštaj FIS-a koji je spomenut u tekstu (Večernjih novosti, prim. aut) ne postoji i stoga predstavlja lažnu vest. Demantujemo da je sadržaj ovih tekstova baziran na bilo kom obaveštajnom izveštaju i distanciramo se od njega“, navode iz švajcarske obaveštajne službe.

Dodaju i da im je Swiss Propaganda Research „poznat po sumnjivom izveštavanju“.

Iz ovog portala za Raskrikavanje negiraju da bilo šta tvrde, već samo prenose.

„Swiss Propaganda Research je nezavisna medijska istraživačka grupa koja nema nikakve veze sa obaveštajnim službama. Tekst samo prezentuje tuđe stavove, poput zvaničnika UN i drugih istraživača. Svaka druga tvrdnja je laž“, navode sa ovog portala bez impresuma, ne odgovarajući na pitanje ko je autor teksta i kako dokazuju da su svi ovi događaji samo „propaganda“.

Sadržaj njihovih drugih tekstova, međutim, ukazuje na to da je reč o portalu koji bez dokaza širi teorije zavere, a jedna od omiljenih tema im je sprega obaveštajnih službi, centara moći i medija, kao i cenzura i propaganda medija pri izveštavanju o geopolitici.

Na pitanje zašto su napisali da je izvor ovih „informacija“ švajcarska obaveštajna služba, iz Večernjih novosti nisu odgovorili.

Haške presude

Za granatiranje Sarajeva, između ostalog i za napad na sarajevsku pijacu Markale, pred sudom u Hagu osuđeni su na doživotne kazne zatvora nekadašnji predsednik Republike Srpske Radovan Karadžić i komandant Sarajevsko-romanijskog korpusa Vojske Republike Srpske Stanislav Galić, a na doživotni zatvor je nepravosnažno osuđen i komandant VRS Ratko Mladić.

U dva granatiranja Markala 1994. i 1995. godine ubijeno preko 100 civila i ranjeno preko 200, a srpska strana se sve vreme „branila“ time da je napad izvela Armija BiH kako bi isprovocirala NATO bombardovanje Republike Srpske koje je potom usledilo.

Večernje novosti su, inače, veoma nacionalistički orijentisane i nije im prvi put da negiraju ratne zločine srpske strane. Između ostalog, kako je Raskrikavanje pisalo, dali su prostora reditelju Božidaru Zečeviću da kritikuje film o zločinima nad civilnim albanskim stanovništvom, koja se zapravo svela na negiranje zločina i postojanja masovnih grobnica na teritoriji Srbije, iako za to postoji mnoštvo dokaza.
  Vest
Telekom najavljuje tužbu protiv Junajted medije, ne odgovaraju na javnu ponudu da u program vrate samo N1
Čelnici Telekoma Srbije su na današnjoj konferenciji za medije najavili tužbu protiv Junajted med...
  Analiza
Najmanje 945 lažnih vesti na naslovnicama četiri tabloida u 2019.
Četiri najtiražnija tabloida, Informer, Srpski telegraf, Alo i Kurir - tokom 2019. godine objavili...
  Vest
Američki KKR postao suvlasnik Blica i NIN-a
Kupovinom oko 43 odsto nemačke kompanije Axel Springer, američki investicioni fond KKR postao je n...
Mediji koji su takođe objavili ovu vest:
 Večernje novosti
 Pink.rs
 Alo
 B92
 Kurir
 Mondo
 Srbijadanas.com
 Sputnik
 Srbin.info
Obaveštajna služba
Ratni zločini
Švajcarska
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: