raskrikavanje
PROJEKAT PORTALA KRIK
  Rizični mediji
  Istraživanja
  Vesti
  Najnovije
Kategorija:
  Klikbejt
  Lažna vest
Preti nam novo bombardovanje, ali lažnim vestima

„SVEMIRSKI RAFAL ĆE UNIŠTITI ZEMLJU“ saopštio je portal Alo kako će planeti doći kraj, i to u rubrici „razonoda“. Tvrde da su dvojica profesora sa Harvarda otkrili jeziv fenomen koji bi mogao da „nas sve pobije“. Naučni članak dvojice profesora na koje se Alo poziva zaista postoji, ali stručnjaci ga razumeju drugačije. Branko Simonović iz astronomskog društva Ruđer Bošković kaže za Raskrikavanje da ne zna da li se tekst Alo-a „može podvesti pod krivično delo, ali se svakako može razumeti kao uznemiravanje javnosti“.

25.02.2020.
  Teorija zavere
Teorije zavere oko korona virusa šire se kao zaraza

Korona virus je nastao u laboratoriji i pušten je namerno kako bi oslabio kinesku ekonomiju, prenele su Večernje novosti u nedelju. Tekst se bazira na spekulacijama epidemiologa Radmila Petrovića, a za tvrdnje se ne nude nikakvi dokazi ni argumentacija - štaviše, drugi sagovornici negiraju takvu mogućnost. Ova i slične teorije zavere o aktuelnom korona virusu, koje se šire po domaćim medijima, već neko vreme kruže i na svetskom nivou, ali nema nikakvih dokaza da je virus potekao iz laboratorije.

28.01.2020.
  Dezinformacija
Slučaj otete devojčice: Lažne vesti i kršenje Kodeksa novinara

Deset dana tokom kojih je trajala potraga za 12-godišnjom Monikom Karimanović tabloidi su bez zadrške objavljivali svaki detalj iz istrage, nagađali šta se dogodilo sa devojčicom i delili stare intervjue sa već osuđivanim silovateljem za kog se sumnjalo da je oteo Moniku. Politika i Srpski telegraf su na prvim izdanjima današnjih naslovnica objavili i lažne vesti i nagađanja. Naime, Politika je najpre tvrdila da je otmičar uhapšen, a Srpski telegraf je reč „silovana“ zamenio rečju „zlostavljana“.

30.12.2019.
  Klikbejt
Kako da spomenete Vučića i u temama koje nemaju veze s njim

Prorežimski tabloid Alo uspeo je da „uplete“ predsednika Aleksandra Vučića i u tekst o 16-godišnjoj Greti Tunberg, ekološkoj aktivistkinji iz Švedske koja je nedavno održala govor na samitu UN o klimi tokom koga je i zaplakala. Alo je doslovce kopirao tekst sa Dojče Velea, u kome autor DW misleći na Gretu navodi da je „svetski duh izabrao svog portparola“. Alo je ovu rečenicu iskoristio i manipulativno napisao: „DRAMA U NJUJORKU! Devojčica (16) se rasplakala pred Vučićem: Kao da je Sveti duh izabrao svog portparola“. Na slici su Vučić i ženska osoba okrenuta ka njemu, dosta niža rastom, pa se logično zaključuje da je to devojčica koja je „plakala pred Vučićem“. Ipak, na slici je Gordana Uzelac, reporterka prorežimske TV Pink koja je pratila Vučića i u Njujork na zasedanje skupštine UN.

26.09.2019.
  Manipulisanje činjenicama
Osakaćena izjava Nemanje Nedovića preplavila tabloide

Ekskluzivni intervju Sport kluba sa košarkašem Nemanjom Nedovićem koji nije bio pozvan da igra za našu reprezentaciju na tek završenom Sportskom prvenstvu preneo je veliki broj tabloidnih portala, između ostalih i Informer. Iako su na svom sajtu preneli intervju i praktično izmenili samo naslov - uspeli su da pogrešno interpretiraju jednu Nedovićevu izjavu tvrdeći da je rekao da nikada više neće igrati za reprezentaciju Srbije.

18.09.2019.
  Klikbejt
Francuska nije pokrenula peticiju i ne povlači priznanje Kosova

Pojedini domaći portali, uz fotografije Aleksandra Vučića i Emanuela Makrona u srdačnom rukovanju, najavili su da će Francuska uskoro povući priznanje Kosova. I dok obmanjujući naslovi navode na zaključak da je stvar sasvim izvesna, u tekstovima čitalac saznaje da je zapravo samo reč o peticiji koju su pre par dana pokrenula dvojica Francuza nepoznata široj javnosti. Njihova ideja je da do početka jula sakupe 100.000 potpisa koje će predati francuskom parlamentu i Vladi, a do ovog momenta ih ima oko 900.

07.05.2019.
  Neutemeljeno
Blicov čudesni štediša troši tri hiljade dinara mesečno, a za dve godine nije ostario ni dana

Za dve godine u životu jednog Beograđanina, prema dnevnom listu Blic, ništa se nije promenilo. I dalje ima 31 godinu, i dalje radi u građevinskoj firmi za platu od 42 hiljade dinara i uspeva da na različite načine uštedi 1000 evra u tri meseca. Naime, nepažnjom ili potpunim nemarom prema čitaocima, na sajtu Blica juče se našao https://web.archive.org/web/20181108121833/https://www.blic.rs/vesti/ekonomija/ustedeo-skoro-1000-evra-za-tri-meseca-s-platom-od-42000-a-njegov-sistem-tri-koverte/th9r4c9==„reciklirani“ tekst iz 2016. godine o Beograđaninu i njegovim savetima čitaocima kako da uštede 1000 evra u tri meseca sa znatno nižim primanjima.

08.11.2018.
  Klikbejt
Naftna mrlja na Savi kao povod za podizanje panike

Uzbuna, katastrofa, veliki pomor ribe i mogućnost da Beograd i Šabac ostanu bez pijaće vode naslovi su kojima je Kurir preneo vest o eksploziji koja se pre tri dana dogodila u naftnoj rafineriji u Bosanskom Brodu. Za razliku od naslova, tekst je dosta blaži, a gotovo svi sagovornici iz teksta potvrđuju i za Raskrikavanje da će šteta biti minimalna.

12.10.2018.
  Lažna vest
„Opasan mejl” ili gde sve režimski mediji vide pretnje Vučiću

Zaoštravajući ionako oštru retoriku o Kosovu i odnosu sa kosovskim vlastima, portal Srbijadanas.com objavio je bombastičan naslov „Vučić u OPASNOSTI! Otkriven mejl koji dokazuje zaveru Albanaca”, o čemu je navodno Marko Đurić „izneo dokaze”. Međutim, da se radi o klikbejt obmani čitalaca, i da nema ni opasnosti niti zavere, jasno je iz prvih rečenica teksta.

07.09.2018.
  naredni članci
prethodni članci  
O nama
raskrikavanje@krik.rs
011 244 19 66
Raskrikavanje na društvenim mrežama: